Профіль освітньої програми

Прикладна фізика та наноматеріали
Спеціальність105 Прикладна фізика та наноматеріали
Освітній ступіньДоктор філософії
ПідрозділФакультет комп’ютерних наук і технологій
Випускова кафедраКафедра «Мікро-та наноелектроніка»
Тип диплому та обсяг освітньої програмиДиплом доктора філософії, одиничний, ОНП складається з освітньої та наукової складових. Обсяг освітньої складової освітньо-наукової програми підготовки доктора філософії становить 40 кредитів ЄКТС. Нормативний строк підготовки доктора філософії в аспірантурі становить чотири роки.
Кваліфікаційний рівень / циклНРК України – 8 рівень; FQ-EHEA – третій цикл; EQF-LLL – 8 рівень
Обмеження щодо форм навчання
Кваліфікація в дипломі– доктор філософії з прикладної фізики та наноматеріалів
Передумови вступудругий (магістерський) рівень вищої освіти
Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку andko@zntu.edu.ua або заповнити онлайн-форму
Мета освітньої програми
Забезпечити підготовку докторів філософії у галузі природничих наук за спеціальністю 105 «Прикладна фізика та наноматеріали», які є висококваліфікованими, конкурентноспроможними, інтегрованими у світовий науковий простір науковцями, здатними здійснювати науково-дослідницьку, інноваційну, педагогічну та / або професійну діяльність, розв’язувати складні комплексні проблеми при виконанні фундаментальних і прикладних досліджень у галузі прикладної фізики та наноматеріалів, що дозволяють створювати нові матеріали із наперед заданими властивостями для практичних потреб, а також здійснювати фахову взаємодію представників наукової та освітньої спільнот в умовах пришвидшеного науково-технічного розвитку цивілізації. Цілі ОП в повній мірі корелюють із місією Університету, оскільки спрямовані на кінцевий результат – підготовку висококваліфікованих конкурентоздатних фахівців, які володіють відповідними теоретичними знаннями, практичними уміннями та компетенціями в галузі природничих наук спеціальності 105 «Прикладна фізика та наноматеріали» та здатні розв’язувати складні спеціалізовані задачі та практичні проблеми з прикладної фізики та споріднених галузей
Характеристика освітньої програми
Предметна область освітньої програми: Об’єкти вивчення: процеси у твердих тілах та системах зниженої розмірності. Цілі навчання: розробляти, моделювати властивості, створювати нові та вдосконалювати наявні матеріали. Теоретичний зміст предметної області: поняття, концепції, принципи та методи дослідження, розроблення та модернізації, що використовуються з метою покращення функціональних та експлуатаційних показників сучасних матеріалів. Методи, методики та технології: математичного моделювання та оптимізації; планування експерименту та обробки експериментальних даних; технології розробки моделей фізичних властивостей; методики синтезу матеріалів із наперед заданими властивостями. Інструменти та обладнання: комп’ютерні системи математичного моделювання, автоматизованого проектування, спеціальна вимірювальна техніка.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-наукова програма, з акцентом на виконання теоретичних та експериментальних робіт з елементами наукових досліджень, розв’язання актуальних задач і проблем в галузі прикладної фізики та наноматеріалознавства.
Основний фокус освітньої програми: 
Особливості програми: Акцент програми зроблено на: – здобуття майбутнім доктором філософії теоретичних та практичних знань, умінь, навичок і компетентостей, необхідних для продукування нових ідей у галузі моделюваня оптичних і плазмонних властивостей металевих, метал-діелектричних, вуглецевих наноструктур і нанокомпозитів, використання цих об’єктів у стелс-технологях, оптичній сенсориці, фотовольтаїці, оптоелектроніці, технологіях запису і зберігання інформації, наномедицині; – оволодіння методологією науково-дослідницької інноваційною та освітньої діяльності, планування та проведення власного дослідження, результати якого матимуть наукову новизну, теоретичну та практичну цінність. При підготовці докторів філософії поєднуються освітні компоненти в галузі таких напрямків прикладної фізики, як фізика конденсованого стану, твердотільних наноструктур і сучасних методів їх дослідження та одержання, електродинаміки систем зниженої розмірності та проведення наукових досліджень для написання і захисту дисертації. Використання наявної матеріально-технічної бази науково-дослідних лабораторій для розвитку практичних компетенцій; при цьому головна частина програми приділяється індивідуальні роботі у галузі дослідження оптичних властивостей металевих, вуглецевих, композитних наноструктур і наноплазмоніки, особистій участі у виконанні спільних проєктів на замовлення державних і приватних компаній із науковими інституціями НАН України, іншими провідними міжнародними та вітчизняними установами у галузі науки.
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
Придатність до працевлаштування: Права випускників на працевлаштування не обмежуються. Відповідно до Державного класифікатору професій ДК 003:2010 випускники можуть працювати на посадах Законодавці, вищі державні службовці, керівники, менеджери (управителі). «Класифікатор професій»: Керівники підприємств, установ, організацій (12): 1210.1 Керівники підприємств, установ, організацій (Директор), 1229.1 Керівники різних основних підрозділів (Начальник), 1231 Начальник бюро (функціональний підрозділ), 1237 Керівник науково-дослідного підрозділу, 1237.1 Головний фахівець науково-дослідного підрозділу, 1237.2 Начальник (завідувач) науково-дослідного підрозділу, 1238 Керівник проєктів та програм, 1239 Керівник інших функціональних підрозділів; 13 Керівник малих підприємств (Директор), 2111 Професіонали в галузі фізики та астрономії: 2111.1 Молодший науковий співробітник, науковий співробітник, науковий співробітник-консультант; 2310 Професіонали: викладачі вищих навчальних закладів: 2310. Докторант, Доцент, 2310.2 Асистент, викладач вищого навчального закладу 2447 Професіонали у сфері управління проектами та програмами 24477.1 Наукові співробітники (проєкти та програми), 2447.2 Професіонали з управління проєктами та програмами
Подальше навчання: Можливість навчання за програмою четвертого (наукового) рівня вищої освіти для здобуття ступеня доктор наук; дослідницькі гранти та стипендії, що містять додаткові наукові та освітні компоненти
Викладання та оцінювання
Викладання та навчання:  Загальний стиль навчання – творчо-орієнтований, спрямований на розвиток навичок генерування нових ідей та самостійного отриманні глибинних знань. Лекції, семінари, практичні та лабораторні заняття у групах поєднуються із самостійною роботою на основі підручників і конспектів, консультаціями із викладачами, роботою над власним науковим дослідженням і публікаціями їх у фахових виданнях. Передбачається написання наукових статей, які презентуються та обговорюються за участю керівників та аспірантів, участь здобувачів вищої освіти у наукових конференціях різного рівня та у реалізації наукових проєктів.
Оцінювання:  Процедура оцінювання навчальної роботи здобувача складається з ряду контрольних заходів, які включають у себе поточний (оцінювання поточної роботи протягом вивчення окремих освітніх компонентів (тестування), захист звітів лабораторних та практичних робіт, рубіжний (модульний, тематичний), підсумковий та семестровий контроль (семестрові екзамени та заліки), захист звіту з практики, публічний захист дисертаційної роботи. Оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти здійснюється: за 100‐бальною шкалою або за двобальною шкалою (зараховано – не зараховано). Позитивними оцінками для всіх форм контролю є оцінки від 60 до 100 балів за 100-бальною шкалою та оцінка «зараховано» за двобальною шкалою. Межею незадовільного навчання за результатами підсумкового контролю є оцінка нижче 60 балів за 100-бальною шкалою або оцінка «не зараховано» за двобальною шкалою. Отримання оцінки 60 балів та вище передбачає отримання позитивних оцінок за всіма визначеними навчальною програмою освітнього компонента обов’язковими видами поточного, контролю. Конкретні підходи та методи оцінювання результатів навчання за певною навчальною дисципліною розроблено у відповідності до «Положення про організацію освітнього процесу в Національному університеті «Запорізька політехніка»» затвердженого наказом ректора від 10 грудня 2021 р. № 507 і відображені у робочих програмах та силабусах відповідно.
Компетентності
Тип компетентностіНайменування
Інтегральна компетентність:Здатність розв’язувати складні комплексні проблеми в галузі науково-дослідницької, інноваційної та / або професійної діяльності, що передбачає глибоке переосмислення існуючих і створення нових знань, методів, підходів та / або професійної практики.
Загальні компетентності (ЗК):ЗК1 Розуміння методологічних і концептуальних основ науково-дослідницької, інноваційної та / або професійної діяльності
ЗК2 Здатність розв’язувати важливі наукові проблеми, переосмислювати існуючі та створювати нові знання, методи, підходи та/або професійні практики
ЗК3 Здатність застосовувати в інноваційній, науково-дослідницькій та/або практичній діяльності сучасних знань, методів, підходів із інших галузей, використовувати новітні інформаційні та комунікаційні технології, сучасні обчислювальні методи
ЗК4 Здатність до критичного аналізу, оцінки і синтезу нових та складних ідей
ЗК5 Здатність пропонувати і виконувати, розробляти інноваційні проєкти, управляти ними, проявляючи лідерство та автономність
ЗК6 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт
ЗК7 Здатність працювати в команді
ЗК8 Здатність до безперервного саморозвитку і самовдосконалення із застосуванням професійної самоорганізації та самоменеджменту
ЗК9 Здатність дотримуватися академічної доброчесності і правил професійної етики у викладацькій та науково-викладацькій діяльності
ЗК10 Здатність діяти соціально відповідально та громадсько свідомо
ЗК11 Здатність спілкуватися з широкою науковою спільнотою та громадськістю у певній галузі наукової та/або професійної діяльності
ЗК12 Здатність до наукової комунікації українською та іноземною мовами
Фахові компетентності спеціальності (ФК):Фахові компетентності зі спеціальності:
ФК1 Здатність проводити фізико-математичний аналіз існуючих та нових концепцій у фізиці конденсованого стану та низькорозмірних систем
ФК2 Здатність проєктувати та синтезувати наноматеріали із наперед заданими властивостями (зокрема, оптичними) на основі математичного аналізу із застосуванням обчислювальних методів та комп’ютерних технологій
ФК3 Здатність проводити планування дослідження із залученням сучасних інформаційних технологій, формувати цілі дослідження
ФК4 Здатність складати техніко-економічне обґрунтування наукових досліджень, знайомство із шляхами фінансування проєктів
ФК5 Здатність надати науково-практичне обґрунтування проєктів
ФК6 Здатність організовувати та проводити комплексні дослідження у галузі прикладної фізики
ФК7 Здатність моделювати властивості наноматеріалів з метою одержання розрахункових даних, використовуючи набуті знання та методи математичного моделювання із застосуванням комп’ютерних та інформаційних технологій
ФК8 Здатність розробляти математичні моделі фізичних властивостей та процесів у системах зниженої розмірності
ФК9 Здатність обробляти отримані результати, аналізувати і осмислювати їх з урахуванням опублікованих матеріалів, подавати підсумки роботи, що виконана, у вигляді звітів, рефератів, наукових статей і заявок на винаходи, які оформлені згідно з установленими вимогами із залученням сучасних засобів редагування і друку
ФК10 Здатність удосконалювати існуючі методи, моделі, алгоритми, процедури
ФК11 Здатність використовувати знання форм, сутності, принципів, методів і особливостей наукового пізнання для вивчення і розв’язання проблем у галузі прикладної фізики
ФК12 Здатність прогнозувати зміни в технологіях одержання та дослідження властивостей наноматеріалів, використовуючи патентні дослідження, рекомендації і стандарти, світову наукову та технічну літературу
ФК13 Здатність проводити викладацьку діяльність у вищих навчальних закладах
ФК14 Здатність приймати відповідальність за навчання інших
Додаткові фахові компетентності, які визначені за освітньою програмою:

Програмні результати навчання
Тип результатуНайменування
Програмні результати навчання зі спеціальності:Основні програмні результати навчання зі спеціальності:
ПРН1 Мати передові концептуальні та методологічні знання з прикладної фізики і на межі предметних галузей, а також дос-лідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні передових світових досягнень із відповідного напряму досліджень, отримання нових знань і навичок, їх використання у власних дослідженнях та викладацькій діяльності
ПРН2 Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та практичні проблеми прикладної фізики та наноматеріалознавства державною та іноземними мовами, кваліфіковано відображати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних вітчизняних та міжнародних наукових виданнях
ПРН3 Формулювати і перевіряти наукові гіпотези; викорис-товувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема, результати теоретичних і експериментальних досліджень, мате-матичного та комп’ютерного моделювання, наявні літературні дані
ПРН4 Мислити системно та застосовувати творчі здібності до висування й обґрунтування принципово нових ідей, будувати і досліджувати фізичні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів і процесів прикладної фізики, пропонувати способи розв’язання поставлених задач, коли методи їх розв’язання невідомі
ПРН5 Планувати і виконувати теоретичні та / або експериментальні дослідження у сфері прикладної фізики, дотичних міждисциплінарних напрямків із використанням сучасних теорій, методів, спеціалізованого обладнання та оснащення, інформаційно-комунікаційних технологій, критично аналізувати результати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті всього комплексу сучасних знань щодо досліджуваних проблем.
ПРН6 Планувати, організовувати і координувати роботу щодо проєктування, розробки, аналізу, розрахунків, моделювання, виробництва і тестування наноматеріалів
ПРН7 Організовувати та керувати науково-дослідницькою, інноваційною, проєктною, інвестиційною діяльністю; виробничими процесами з урахуванням технологічних показників, вимог ринку, існуючих стандартів, конкурентоспроможності наукової та інженерної продукції, правил академічної доброчесності та професійної етики.
ПРН8 Знати фундаментальні праці іноземних і вітчизняних вчених у галузі прикладної фізики і суміжних галузей
ПРН9 Прогнозувати результати виконання науково-дослідницьких проєктів, їх новизну та практичну цінність, ініціювати та проводити комплексні дослідження в галузі прикладної фізики, які приводять до отримання нових знань
ПРН10 Використовувати іноземну мову в усній та письмовій формі для розв’язання комунікативних завдань у науковій, професійній, педагогічній, суспільних сферах життя; здійснювати переклад іншомовного фахового наукового тексту; здійснювати анотування фахових статей
ПРН11 Оцінювати кращі європейські практики, сучасні цифрові ресурси та інструменти з метою їх застосування в науково-дослідницькій, проєктній та педагогічній діяльності
ПРН12 Здатність підготувати та успішно захистити дисертацію на основі власних досліджень.
ПРН13 Знати норми наукової етики, національного та міжнародного законодавства в сфері науки, патентознавства та інтелектуальної власності
ПРН14 Застосовувати загальнонаукові принципи, методи та методики досліджень при виконанні дисертаційної роботи
ПРН15 Знати та розуміти теоретико-методологічні основи навчального процесу, викладання фахових дисциплін, діяльності і взаємодії студентів і викладачів, аспектів організації та методики кожної складової науково-педагогічної діяльності
ПРН16 Застосовувати новітні педагогічні технології в освітньому процесі вищого навчального закладу, зокрема у змішаному та дистанційному навчанні
ПРН17 Вміти планувати навчальні заняття, розробляти їх форму, структуру і зміст, якісно проводити заняття різних видів, організовувати, планувати та аналізувати власну педагогічну діяльність
ПРН18 Вміти забезпечувати послідовність викладення на-вчального матеріалу та висвітлення між предметних зв’язків, обирати засоби, методи та методики навчання, керувати пізна-вальною діяльністю здобувачів освіти, здійснювати контроль, оцінку й аналіз його результатів та проводити корекцію процесу навчання
ПРН19 Вміти правильно обрати підходи до моделювання оптичних властивостей металевих і вуглецевих низькорозмірних структур та нанокомпозитів
ПРН20 Вміти виробляти рекомендації до практичного застосування результатів дослідження оптичних властивостей нано-об’єктів у стелс-технологіях, сенсориці, оптоелектроніці, фото-вольтаїці, технологіях запису і зберігання інформації, наномедицині
Додаткові програмні результати навчання, які визначені за освітньою програмою:

Ресурсне забезпечення реалізації програми
Кадрове забезпечення: До реалізації програми залучаються штатні науково-педагогічні працівники з науковими ступенями та/або вченими званнями, відповідно до кадрових вимог щодо забезпечення провадження освітньої діяльності для відповідного рівня вищої освіти, , згідно Ліцензійних умов у чинній редакції. До викладання окремих освітніх компонентів освітньої програми та їх частин передбачено залучення фахівців-практиків та компетентних експертів галузі.
Матеріально-технічне забезпечення:  Відповідно до технологічних вимог щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності відповідного рівня ВО, згідно Ліцензійних умов у чинній редакції. Навчання здійснюється у навчальних лабораторіях та комп’ютерному класі, дослідження (практика, робота над дисертацією) виконуються у наукових лабораторіях та із залученням обладнання підприємств відповідно до діючих договорів.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: Відповідно до технологічних вимог щодо навчально-методичного та інформаційного забезпечення освітньої діяльності відповідного рівня ВО (Ліцензійні умови у чинній редакції). Бібліотека поєднує традиційні бібліотечні фонди (841880 прим.), фонд електронних документів (54828 назв.), технологічні комплекси, що забезпечують доступ до світових інформаційних ресурсів, зокрема до ресурсів Elsevier (SCOPUS), Web of Science. http://www.zntu.edu.ua/naukova-biblioteka ). Університет підключено до Української науково-освітньої телекомунікаційної мережі URAN. Розроблено навчально-методичне забезпечення: затверджені в установленому порядку навчальні плани, робочі програми з усіх навчальних дисциплін, програми практичної підготовки, методичні матеріали для підсумкової атестації здобувачів вищої освіти. Доступ до навчально-методичних матеріалів здійснюється через загальноуніверситетську платформу moodle.zp.edu.ua.
Академічна мобільність
Національна кредитна мобільність: Національна кредитна мобільність регламентується Положенням про порядок реалізації права на академічну мобільність учасників освітнього процесу Національного університету «Запорізька політехніка» (https://zp.edu.ua/uploads/dept_nm/Polozhennia_pro_akademichnu _mobilnist.pdf)
Міжнародна кредитна мобільність: Міжнародна кредитна мобільність регламентується Положенням про порядок реалізації права на академічну мобільність учасників освітнього процесу Національного університету «Запорізька політехніка» (zp.edu.ua/uploads/dept_nm/Polozhennia_pro_akademichnu_mobil nist.pdf), а також договорами про міжнародну кредитну мобільність Національного університету «Запорізька політехніка». Національний університет «Запорізька політехніка» є учасником програми академічної мобільності Erasmus+KA1 кредитна мобільність для студентів https://zp.edu.ua/akademichna-mobilnist, https://zp.edu.ua/stypendiyi-i-granty
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Університет має право здійснювати підготовку іноземних студентів. Навчання іноземних здобувачів вищої освіти регламентовано Положенням про організацію набору та навчання (стажування) іноземців та осіб без громадянства в Національному університеті «Запорізька політехніка» https://zp.edu.ua/uploads/dept_inter/pol_pro_org_naboru_ta_navch _inozemtsiv.pd
Форма атестації
Форми атестації здобувачів вищої освіти: Атестація здобувачів освітнього ступеня доктора філософії за спе-ціальністю 105 «Прикладна фізика та наноматеріали» здійснюється у формі публічного захисту дисертаційної роботи
Вимоги до кваліфікаційної роботи: Обов’язковою умовою допуску до захисту є успішне виконання здобувачем його індивідуального навчального плану та індивідуа-льного плану наукової роботи. У результаті успішного захисту дисертаційної роботи здобувачу присуджується науковий ступінь доктора філософії, присвоюється кваліфікація доктора філософії в галузі природничих наук, із спеці-альності 105 «Прикладна фізика та наноматеріали» і видається дип-лом встановленого зразка.
Форми атестації здобувачів вищої освіти: Атестація здобувачів освітнього ступеня доктора філософії здійснюється у формі публічного захисту дисертації.
Вимоги до кваліфікаційної роботи: Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії є самостійним розгорнутим дослідженням, що пропонує розв’язання комплексної проблеми в сфері прикладної фізики та наноматеріалів або або дотичної до них міждисциплінарної проблеми, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики. Дисертація не повинна містити академічного плагіату, фальсифікації, фабрикації. Обов’язковою умовою допуску до захисту є успішне виконання здобувачем його індивідуального навчального плану та індивідуального плану наукової роботи. Дисертаційна робота має відповідати іншим вимогам, встановленим законодавством. Дисертація має бути розміщена на сайті НУ «Запорізька політехніка».