Спеціальність | 105 Прикладна фізика та наноматеріали |
---|---|
Освітній ступінь | Доктор філософії |
Підрозділ | Факультет комп’ютерних наук і технологій |
Випускова кафедра | Кафедра «Мікро-та наноелектроніка» |
Тип диплому та обсяг освітньої програми | Диплом доктора філософії, одиничний, обсяг освітньої складо-вої освітньо-наукової програми – 60 кредитів ЄКТС |
Кваліфікаційний рівень / цикл | НРК України – 8 рівень; FQ-EHEA – третій цикл; EQF-LLL – 8 рівень |
Обмеження щодо форм навчання | |
Кваліфікація в дипломі | – доктор філософії з прикладної фізики та наноматеріалів |
Передумови вступу | Наявність освітнього ступеня магістра або ОКР спеціаліста |
Забезпечити підготовку докторів філософії у галузі природничих наук за спеціальністю 105 «Прикладна фізика та наноматеріали», які є висококваліфікованими, конкурентносп-роможними, інтегрованими у світовий науковий простір науковцями, здатними здійсню-вати науково-дослідницьку, інноваційну, педагогічну та / або професійну діяльність, розв’язувати складні комплексні проблеми при виконанні фундаментальних і прикладних досліджень у галузі прикладної фізики та наноматеріалів, що дозволяють створювати нові матеріали із наперед заданими властивостями для практичних потреб, а також здійснювати фахову взаємодію представників наукової та освітньої спільнот в умовах пришвидшеного науково-технічного розвитку цивілізації.
Предметна область освітньої програми: Об’єкти вивчення: процеси у твердих тілах та системах зниженої розмірності.
Цілі навчання: розробляти, моделювати властивості, ство-рювати нові та вдосконалювати наявні матеріали.
Теоретичний зміст предметної області: поняття, конце-пції, принципи та методи дослідження, розроблення та модерні-зації, що використовуються з метою покращення функціональ-них та експлуатаційних показників сучасних матеріалів.
Методи, методики та технології: математичного моде-лювання та оптимізації; планування експерименту та обробки експериментальних даних; технології розробки моделей фізич-них властивостей; методики синтезу матеріалів із наперед зада-ними властивостями.
Інструменти та обладнання: комп’ютерні системи мате-матичного моделювання, автоматизованого проектування, спе-ціальна вимірювальна техніка.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-наукова
Основний фокус освітньої програми: Акцент програми зроблено на: здобуття майбутнім доктором філософії теоретичних та практичних знань, умінь, навичок і компетентостей, необ-хідних для продукування нових ідей у галузі моделюваня оптичних і плазмонних властивостей металевих, метал-діелектричних, вуглецевих наноструктур і нанокомпози-тів, використання цих об’єктів у стелс-технологях, оптич-ній сенсориці, фотовольтаїці, оптоелектроніці, технологі-ях запису і зберігання інформації, нанрмедицині; оволодіння методологією науково-дослідницької іннова-ційною та освітньої діяльності, планування та проведення власного дослідження, результати якого матимуть науко-ву новизну, теоретичну та практичну цінність. При підготовці докторів філософії поєднуються освітні ком-поненти в галузі таких напрямків прикладної фізики, як фізика конденсованого стану, твердотільних наноструктур і сучасних методів їх дослідження та одержання, електродинаміки систем зниженої розмірності та проведення наукових досліджень для написання і захисту дисертації. Ключові слова: прикладна фізика, фізика твердого тіла, мета-леві, вуглецеві та композитні наноструктури, квантові та класи-чні розмірні ефекти, наноплазмоніка, поверхневийй плазмонний резонанс, швидкість релаксації, метал-діелектричні нанокомпозити, сенсорика, плазмон на фотовольтаїка, термоплазмоніка.
Особливості програми: Використання наявної матеріально-технічної бази науково-дослідних лабораторій для розвитку практичних компетенцій; при цьому головна частина програми приділяється індивідуаль-ні роботі у галузі дослідження оптичних властивостей метале-вих, вуглецевих, композитних наноструктур і наноплазмоніки, особистій участі у виконанні спільних проєктів на замовлення державних і приватних компаній із науковими інституціями НАН України, іншими провідними міжнародними та вітчизня-ними установами у галузі науки.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-наукова
Основний фокус освітньої програми: Акцент програми зроблено на: здобуття майбутнім доктором філософії теоретичних та практичних знань, умінь, навичок і компетентостей, необ-хідних для продукування нових ідей у галузі моделюваня оптичних і плазмонних властивостей металевих, метал-діелектричних, вуглецевих наноструктур і нанокомпози-тів, використання цих об’єктів у стелс-технологях, оптич-ній сенсориці, фотовольтаїці, оптоелектроніці, технологі-ях запису і зберігання інформації, нанрмедицині; оволодіння методологією науково-дослідницької іннова-ційною та освітньої діяльності, планування та проведення власного дослідження, результати якого матимуть науко-ву новизну, теоретичну та практичну цінність. При підготовці докторів філософії поєднуються освітні ком-поненти в галузі таких напрямків прикладної фізики, як фізика конденсованого стану, твердотільних наноструктур і сучасних методів їх дослідження та одержання, електродинаміки систем зниженої розмірності та проведення наукових досліджень для написання і захисту дисертації. Ключові слова: прикладна фізика, фізика твердого тіла, мета-леві, вуглецеві та композитні наноструктури, квантові та класи-чні розмірні ефекти, наноплазмоніка, поверхневийй плазмонний резонанс, швидкість релаксації, метал-діелектричні нанокомпозити, сенсорика, плазмон на фотовольтаїка, термоплазмоніка.
Особливості програми: Використання наявної матеріально-технічної бази науково-дослідних лабораторій для розвитку практичних компетенцій; при цьому головна частина програми приділяється індивідуаль-ні роботі у галузі дослідження оптичних властивостей метале-вих, вуглецевих, композитних наноструктур і наноплазмоніки, особистій участі у виконанні спільних проєктів на замовлення державних і приватних компаній із науковими інституціями НАН України, іншими провідними міжнародними та вітчизня-ними установами у галузі науки.
Придатність до працевлаштування: Права випускників на працевлаштування не обмежуються.
Відповідно до Державного класифікатору професій ДК 003:2010 випускники можуть працювати на посадах Законодав-ці, вищі державні службовці, керівники, менеджери (управите-лі).
«Класифікатор професій»:
Керівники підприємств, установ, організацій (12):
1210.1 Керівники підприємств, установ, організацій (Дирек-тор),
1229.1 Керівники різних основних підрозділів (Начальник),
1231 Начальник бюро (функціональний підрозділ),
1237 Керівник науково-дослідного підрозділу,
1237.1 Головний фахівець науково-дослідного підрозділу,
1237.2 Начальник (завідувач) науково-дослідного підрозді-лу,
1238 Керівник проєктів та програм,
1239 Керівник інших функціональних підрозділів;
13 Керівник малих підприємств (Директор),
2111 Професіонали в галузі фізики та астрономії:
2111.1 Молодший науковий співробітник, науковий співро-бітник, науковий співробітник-консультант;
2310 Професіонали: викладачі вищих навчальних закладів:
2310. Докторант, Доцент,
2310.2 Асистент, викладач вищого навчального закладу
2447 Професіонали у сфері управління проектами та програ-мами
24477.1 Наукові співробітники (проєкти та програми),
2447.2 Професіонали з управління проєктами та програмами
Подальше навчання: Можливість навчання за програмою виконання наукової про-грами четвертого (наукового) рівня вищої освіти для здобуття ступеня вищої освіти доктор наук; навчання на 9-му кваліфіка-ційному рівні Національної рамки кваліфікацій на споріднених спеціальностях; дослідницькі гранти та стипендії, що містять додаткові наукові та освітні компоненти
Подальше навчання: Можливість навчання за програмою виконання наукової про-грами четвертого (наукового) рівня вищої освіти для здобуття ступеня вищої освіти доктор наук; навчання на 9-му кваліфіка-ційному рівні Національної рамки кваліфікацій на споріднених спеціальностях; дослідницькі гранти та стипендії, що містять додаткові наукові та освітні компоненти
Викладання та навчання: Загальний стиль навчання – творчо-орієнтований, спрямова-ний на розвиток навичок генерування нових ідей та самостійного отриманні глибинних знань. Лекції, семінари, практичні та лабораторні заняття у групах поєднуються із самостійною роботою на основі підручників і конспектів, консультаціями із викладачами, роботою над власним науковим дослідженням і публікаціями їх у фахових виданнях.
Передбачається написання наукових статей, які презентують-ся та обговорюються за участю керівників та аспірантів, участь здобувачів вищої освіти у наукових конференціях різного рівня та у реалізації наукових проєктів.
Оцінювання: Формативні (вхідний та поточний контроль): тестування знань або умінь; звіти з лабораторних та практичних робіт; звіти з практик; огляд літератури, презентації тощо. Сумативні (підсумковий контроль): екзамен (письмовий з подальшим усним опитуванням); залік (передбачена можливість за результатами формативного контролю); захист кваліфікаційної роботи.
Оцінювання: Формативні (вхідний та поточний контроль): тестування знань або умінь; звіти з лабораторних та практичних робіт; звіти з практик; огляд літератури, презентації тощо. Сумативні (підсумковий контроль): екзамен (письмовий з подальшим усним опитуванням); залік (передбачена можливість за результатами формативного контролю); захист кваліфікаційної роботи.
Тип компетентності | Найменування |
---|---|
Інтегральна компетентність: | Здатність розв’язувати складні комплексні проблеми в галузі науково-дослідницької, інноваційної та / або професійної діяль-ності, що передбачає глибоке переосмислення існуючих і ство-рення нових знань, методів, підходів та / або професійної прак-тики. |
Загальні компетентності (ЗК): | ЗК1 Розуміння методологічних і концептуальних основ науково-дослідницької, інноваційної та / або професійної діяльності | ЗК2 Здатність розв’язувати важливі наукові проблеми, переосмислювати існуючі та створювати нові знання, методи, підходи та/або професійні практики | ЗК3 Здатність застосовувати в інноваційній, науково-дослідницькій та/або практичній діяльності сучасних знань, методів, підходів із інших галузей, використовувати новітні інформаційні та комунікаційні технології, сучасні обчислювальні методи | ЗК4 Здатність до критичного аналізу, оцінки і синтезу нових та складних ідей | ЗК5 Здатність пропонувати і виконувати, розробляти інноваційні проєкти, управляти ними, проявляючи лідерство та автономність | ЗК6 Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконуваних робіт | ЗК7 Здатність працювати в команді | ЗК8 Здатність до безперервного саморозвитку і самовдосконалення із застосуванням професійної самоорганізації та самоменеджменту | ЗК9 Здатність дотримуватися академічної доброчесності і правил професійної етики у викладацькій та науково-викладацькій діяльності | ЗК10 Здатність діяти соціально відповідально та громадсько свідомо | ЗК11 Здатність спілкуватися з широкою науковою спільнотою та громадськістю у певній галузі наукової та/або професійної діяльності | ЗК12 Здатність до наукової комунікації українською та іноземною мовами |
Фахові компетентності спеціальності (ФК): | Фахові компетентності зі спеціальності: |
ФК1 Здатність проводити фізико-математичний аналіз існуючих та нових концепцій у фізиці конденсованого стану та низькорозмірних систем | |
ФК2 Здатність проєктувати та синтезувати наноматеріали із наперед заданими властивостями (зокрема, оптичними) на основі математичного аналізу із застосуванням обчислювальних методів та комп’ютерних технологій | |
ФК3 Здатність проводити планування дослідження із залученням сучасних інформаційних технологій, формувати цілі дослідження | |
ФК4 Здатність складати техніко-економічне обґрунтування наукових досліджень, знайомство із шляхами фінансування проєктів | |
ФК5 Здатність надати науково-практичне обґрунтування проєктів | |
ФК6 Здатність організовувати та проводити комплексні дослідження у галузі прикладної фізики | |
ФК7 Здатність моделювати властивості наноматеріалів з метою одержання розрахункових даних, використовуючи набуті знання та методи математичного моделювання із застосуванням комп’ютерних та інформаційних технологій | |
ФК8 Здатність розробляти математичні моделі фізичних властивостей та процесів у системах зниженої розмірності | |
ФК9 Здатність обробляти отримані результати, аналізувати і осмислювати їх з урахуванням опублікованих матеріалів, подавати підсумки роботи, що виконана, у вигляді звітів, рефератів, наукових статей і заявок на винаходи, які оформлені згідно з установленими вимогами із залученням сучасних засобів редагування і друку | |
ФК10 Здатність удосконалювати існуючі методи, моделі, алгоритми, процедури | |
ФК11 Здатність використовувати знання форм, сутності, принципів, методів і особливостей наукового пізнання для вивчення і розв’язання проблем у галузі прикладної фізики | |
ФК12 Здатність прогнозувати зміни в технологіях одержання та дослідження властивостей наноматеріалів, використовуючи патентні дослідження, рекомендації і стандарти, світову наукову та технічну літературу | |
ФК13 Здатність проводити викладацьку діяльність у вищих навчальних закладах | |
ФК14 Здатність приймати відповідальність за навчання інших | |
Додаткові фахові компетентності, які визначені за освітньою програмою: |
Тип результату | Найменування | Програмні результати навчання зі спеціальності: | Основні програмні результати навчання зі спеціальності: |
---|
ПРН1 Мати передові концептуальні та методологічні знання з прикладної фізики і на межі предметних галузей, а також дос-лідницькі навички, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні передових світових досягнень із відповідного напряму досліджень, отримання нових знань і навичок, їх використання у власних дослідженнях та викладацькій діяльності |
ПРН2 Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та практичні проблеми прикладної фізики та наноматеріалознавства державною та іноземними мовами, кваліфіковано відображати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних вітчизняних та міжнародних наукових виданнях |
ПРН3 Формулювати і перевіряти наукові гіпотези; викорис-товувати для обґрунтування висновків належні докази, зокрема, результати теоретичних і експериментальних досліджень, мате-матичного та комп’ютерного моделювання, наявні літературні дані |
ПРН4 Мислити системно та застосовувати творчі здібності до висування й обґрунтування принципово нових ідей, будувати і досліджувати фізичні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів і процесів прикладної фізики, пропонувати способи розв’язання поставлених задач, коли методи їх розв’язання невідомі |
ПРН5 Планувати і виконувати теоретичні та / або експери-ментальні дослідження у сфері прикладної фізики, дотичних міждисциплінарних напрямків із використанням сучасних тео-рій, методів, спеціалізованого обладнання та оснащення, інфор-маційно-комунікаційних технологій, критично аналізувати ре-зультати власних досліджень і результати інших дослідників у контексті всього комплексу сучасних знань щодо досліджува-них проблем |
ПРН6 Планувати, організовувати і координувати роботу щодо проєктування, розробки, аналізу, розрахунків, моделювання, виробництва і тестування наноматеріалів |
ПРН7 Організовувати та керувати науково-дослідницькою, інноваційною, проєктною, інвестиційною діяльністю; виробни-чими процесами з урахуванням технологічних показників, вимог ринку, існуючих стандартів, конкурентоспроможності наукової та інженерної продукції, правил академічної доброчесності та професійної етики |
ПРН8 Знати фундаментальні праці іноземних і вітчизняних вчених у галузі прикладної фізики і суміжних галузей |
ПРН9 Прогнозувати результати виконання науково-дослідницьких проєктів, їх новизну та практичну цінність, ініціювати та проводити комплексні дослідження в галузі прикладної фізики, які приводять до отримання нових знань |
ПРН10 Використовувати іноземну мову в усній та письмовій формі для розв’язання комунікативних завдань у науковій, професійній, педагогічній, суспільних сферах життя; здійснювати переклад іншомовного фахового наукового тексту; здійснювати анотування фахових статей |
ПРН11 Оцінювати кращі європейські практики, сучасні цифрові ресурси та інструменти з метою їх застосування в науково-дослідницькій, проєктній та педагогічній діяльності |
ПРН12 Здатність підготувати та спішно захистити дисертацію на основі власних досліджень |
ПРН13 Знати норми наукової етики, національного та міжнародного законодавства в сфері науки, патентознавства та інтелектуальної власності |
ПРН14 Застосовувати загальнонаукові принципи, методи та методики досліджень при виконанні дисертаційної роботи |
ПРН15 Знати та розуміти теоретико-методологічні основи навчального процесу, викладання фахових дисциплін, діяльності і взаємодії студентів і викладачів, аспектів організації та методики кожної складової науково-педагогічної діяльності |
ПРН16 Застосовувати новітні педагогічні технології в освітньому процесі вищого навчального закладу, зокрема у змішаному та дистанційному навчанні |
ПРН17 Вміти планувати навчальні заняття, розробляти їх форму, структуру і зміст, якісно проводити заняття різних видів, організовувати, планувати та аналізувати власну педагогічну діяльність |
ПРН18 Вміти забезпечувати послідовність викладення на-вчального матеріалу та висвітлення між предметних зв’язків, обирати засоби, методи та методики навчання, керувати пізна-вальною діяльністю здобувачів освіти, здійснювати контроль, оцінку й аналіз його результатів та проводити корекцію процесу навчання |
ПРН19 Вміти правильно обрати підходи до моделювання оптичних властивостей металевих і вуглецевих низькорозмірних структур та нанокомпозитів |
ПРН20 Вміти виробляти рекомендації до практичного застосування результатів дослідження оптичних властивостей нано-об’єктів у стелс-технологіях, сенсориці, оптоелектроніці, фото-вольтаїці, технологіях запису і зберігання інформації, наномедицині |
Додаткові програмні результати навчання, які визначені за освітньою програмою: |
Кадрове забезпечення: Відповідно до кадрових вимог щодо забезпечення провадження освітньої діяльності для відповідного рівня ВО, згідно Ліцензійних умов, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 в редакції ПКМ України від 24 березня 2021 р. № 365.
Матеріально-технічне забезпечення: Відповідно до технологічних вимог щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності відповідного рівня ВО, згідно Ліцензійних умов, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 в редакції ПКМ України від 24 березня 2021 р. № 365. Навчання здійснюється у навчальних лабораторіях та комп’ютерному класі, дослідження (практика, дипломування) виконуються у наукових лабораторіях та із залученням обладнання підприємств.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: Відповідно до: технологічних вимог щодо навчально-методичного та інформаційного забезпечення освітньої діяльності відповідного рівня ВО, згідно Ліцензійних умов, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 в редакції ПКМ України від 24 березня 2021 р. № 365. Включає в себе бібліотечні ресурси, електронні навчальні ре-сурси (систему дистанційного навчання Moodle), сайт НУ «За-порізька політехніка» та кафедри МіНЕ, на яких розміщена основна інформація щодо освітньої діяльності.
Матеріально-технічне забезпечення: Відповідно до технологічних вимог щодо матеріально-технічного забезпечення освітньої діяльності відповідного рівня ВО, згідно Ліцензійних умов, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 в редакції ПКМ України від 24 березня 2021 р. № 365. Навчання здійснюється у навчальних лабораторіях та комп’ютерному класі, дослідження (практика, дипломування) виконуються у наукових лабораторіях та із залученням обладнання підприємств.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: Відповідно до: технологічних вимог щодо навчально-методичного та інформаційного забезпечення освітньої діяльності відповідного рівня ВО, згідно Ліцензійних умов, що затверджені Постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 р. № 1187 в редакції ПКМ України від 24 березня 2021 р. № 365. Включає в себе бібліотечні ресурси, електронні навчальні ре-сурси (систему дистанційного навчання Moodle), сайт НУ «За-порізька політехніка» та кафедри МіНЕ, на яких розміщена основна інформація щодо освітньої діяльності.
Національна кредитна мобільність: Здійснюється на підставі укладення угод про співробітництво між НУ «Запорізька політехніка» та закладами вищої освіти
Міжнародна кредитна мобільність: Здійснюється на підставі укладення угод між Університетом та іноземними закладами вищої освіти за узгодженими та за-твердженими у встановленому порядку індивідуальними навча-льними планами студентів і програмами навчальних дисциплін, а також у рамках грантів, міжнародних проєктів, угод про спів-робітництво, в яких НУ «Запорізька політехніка» приймає участь
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Навчання іноземних громадян здійснюється державною мовою. У певних випадках може бути прийнято рішення про викладання деяких дисциплін (тем, розділів) англійською мовою
Міжнародна кредитна мобільність: Здійснюється на підставі укладення угод між Університетом та іноземними закладами вищої освіти за узгодженими та за-твердженими у встановленому порядку індивідуальними навча-льними планами студентів і програмами навчальних дисциплін, а також у рамках грантів, міжнародних проєктів, угод про спів-робітництво, в яких НУ «Запорізька політехніка» приймає участь
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Навчання іноземних громадян здійснюється державною мовою. У певних випадках може бути прийнято рішення про викладання деяких дисциплін (тем, розділів) англійською мовою
Форми атестації здобувачів вищої освіти: Атестація здобувачів освітнього ступеня доктора філософії за спе-ціальністю 105 «Прикладна фізика та наноматеріали» здійснюється у формі публічного захисту дисертаційної роботи
Вимоги до кваліфікаційної роботи: Обов’язковою умовою допуску до захисту є успішне виконання здобувачем його індивідуального навчального плану та індивідуа-льного плану наукової роботи. У результаті успішного захисту дисертаційної роботи здобувачу присуджується науковий ступінь доктора філософії, присвоюється кваліфікація доктора філософії в галузі природничих наук, із спеці-альності 105 «Прикладна фізика та наноматеріали» і видається дип-лом встановленого зразка.
Вимоги до кваліфікаційної роботи: Обов’язковою умовою допуску до захисту є успішне виконання здобувачем його індивідуального навчального плану та індивідуа-льного плану наукової роботи. У результаті успішного захисту дисертаційної роботи здобувачу присуджується науковий ступінь доктора філософії, присвоюється кваліфікація доктора філософії в галузі природничих наук, із спеці-альності 105 «Прикладна фізика та наноматеріали» і видається дип-лом встановленого зразка.