Профіль освітньої програми

Телекомунікації та радіотехніка/ TELECOMMUNICATIONS AND RADIO ENGINEERING 2024
Спеціальність172 Електронні комунікація та радіотехніка
Освітній ступіньДоктор філософії
ПідрозділФакультет інформаційної безпеки та електронних комунікацій
Випускова кафедраКафедра «Інформаційні технології електронних засобів»
Тип диплому та обсяг освітньої програми Диплом доктора філософії, одиничний. Обсяг кредитів ЄКТС, необхідний для здобуття відповідного ступеня вищої освіти, строк навчання Обсяг освітньої складової освітньо-наукової програми підготовки доктора філософії становить 40 кредитів ЄКТС. Нормативний строк підготовки доктора філософії в аспірантурі становить чотири роки.
Кваліфікаційний рівень / циклТретій (освітньо-науковий) рівень за Національною рамкою кваліфікацій України – 8 рівень; за Qualifications Framework for the European Higher Education Area (QF-EHEA) – третій цикл; за European Qualifications Framework (EQF-LLL) – Level 8
Обмеження щодо форм навчання
Кваліфікація в дипломіДоктор філософії з електронних комунікацій та радіотехніки
Передумови вступуЗгідно з Правилами прийому до аспірантури і докторантури НУ «Запорізька політехніка». До аспірантури на конкурсній основі приймаються особи, які здобули вищу освіту ступеня магістра (спеціаліста).
Запрошуємо роботодавців, представників ринку праці, випускників та всіх зацікавлених сторін до обговорення проєктів освітніх програм з метою підтвердження їхньої релевантності, відповідності результатів навчання (знань, умінь, навичок, компетентностей) потребам сучасного ринку праці. Свої пропозиції та зауваження Ви можете надіслати на поштову скриньку nfurmanova@gmail.com або заповнити онлайн-форму
Мета освітньої програми
Підготовка висококваліфікованих, інтегрованих у європейський та світовий науково-освітній простір фахівців третього рівня вищої освіти, здатних розв’язувати комплексні проблеми в галузі професійної та дослідницько-інноваційної діяльності у сфері електроніки, автоматизації та електронних комунікацій; формування компетентностей з реалізацій знань у науці та виробництві, що сприяє конкурентоспроможності випускників, підвищення якості життя та розвитку Української держави й суспільства, індустріального Південно-Східного регіону України, формуючи для цього високоосвічений й національно свідомий людський потенціал; створюючи нові знання і технології; забезпечуючи можливості та умови для розвитку особистості; проводячи прикладні дослідження, експертизи й консультації в галузі автоматизації та електронних комунікацій./ Training of highly qualified specialists of the third level of higher education, integrated into the European and world scientific and educational space, capable of solving complex problems in the field of professional and research and innovation activities in the field of electronics, automation and electronic communications; formation of competencies in the implementation of knowledge in science and production, which contributes to the competitiveness of graduates, improving the quality of life and development of the Ukrainian state and society, the industrial South-Eastern region of Ukraine, forming a highly educated and nationally conscious human potential; creating new knowledge and technologies; providing opportunities and conditions for personal development; conducting applied research, expertise and consultations in the field of automation and electronic communications.
Характеристика освітньої програми
Предметна область освітньої програми: Об’єктами вивчення та діяльності здобувачів освіти третього рівня є процеси формування, обробки, передачі та прийому сигналів у радіотехнічних та телекомунікацій системах, дослідження і розробки, спрямовані на створення і забезпечення функціонування радіоелектронної техніки, призначеної для передачі, прийому і обробки інформації, отримання інформації про навколишнє середовище, природні та технічні об’єкти, а також для впливу на природні або технічні об’єкти з метою зміни їхніх властивостей, засоби її проєктування, моделювання, експериментального опрацювання, підготовки до виробництва і технічного обслуговування. Цілі навчання: підготовка висококваліфікованих фахівців, які володіють широкими фундаментальними знаннями з електронних комунікацій та радіотехніки, здатних до комплексного розв’язання складних задач в галузі електроніки, автоматизація та електронних комунікацій, та формування компетентностей з реалізацій знань у науці, виробництві, бізнесі та з самоосвіти, що сприяє конкурентоспроможності випускників, підвищення якості життя та розвитку індустріальних регіонів України. Теоретичний зміст предметної області: поняття, концепції, принципи та методи дослідження, розроблення та модернізації, що використовуються з метою покращення функціональних та експлуатаційних показників радіотехнічних пристроїв та засобів телекомунікацій, що забезпечує наукове підґрунтя для розв’язання фундаментальних та прикладних завдань в галузі електроніки та телекомунікацій. Методи, методики та технології: – методи математичного моделювання та оптимізації; – планування експерименту та обробки експериментальних даних; – технології розробки радіотехнічних та телекомунікаційних пристроїв; – методики аналізу та синтезу сигналів та кодів; сучасні методи та технології організаційного, інформаційного, маркетингового, правового забезпечення наукових досліджень, освіти, виробництва; – програмне забезпечення та інформаційні технології; – технології побудови систем керування технологічними процесами на базі промислових контролерів. Інструменти та обладнання: засоби інформаційно-комунікаційних технологій та глобальних інформаційних ресурсів у виробничій, дослідницькій та педагогічній діяльності; комп’ютерні системи математичного моделювання, автоматизованого проєктування, спеціальна вимірювальна техніка; мікропроцесори, програмовані логічні контролери (PLC), вбудовані цифрові пристрої та системи (Embedded Systems), інтелектуальні мехатронні та WLAN-сумісні компоненти технології Інтернету речей (ІоТ), спеціалізоване програмне забезпечення, що застосовуються у професійній діяльності при дослідженні, проєктуванні, модернізації, впровадженні та експлуатації сучасних електронних компонентів, систем та мереж телекомунікацій.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-наукова програма, з акцентом на виконання теоретичних та експериментальних наукових робіт, розв’язання актуальних задач і проблем в галузі електроніки та телекомунікацій.
Основний фокус освітньої програми: 
Особливості програми: Програма виконується в активному дослідницькому середовищі і акцентована на використання передового зарубіжного і вітчизняного досвіду в галузі електроніки та телекомунікацій, пов’язаного зі створенням та застосуванням засобів телекомунікацій та радіотехніки. Освітня програма «Інтелектуальні технології мікросистемної радіоелектронної техніки» відповідає програмі «Electronics Engineering Technology» університетів Європи та США, що базується на сучасних концепціях розвитку інтелектуальних (smart, intelligent) радіоелектронних технологій, у тому числі на глобальній концепції Internet of Things. Особливістю ОНП є поєднання поглибленої фундаментальної загальнонаукової підготовки здобувачів з системними науковими експериментальними дослідженнями в напрямках створення принципово нових систем та засобів електроніки та телекомунікацій. Програма базується на науковій школи «Радіотехніка та інформаційні технології» заснована у 1998 р. професором, доктором технічних наук Пізою Дмитром Макаровичем, який є на цей час її науковим керівником. Основними напрямами наукової діяльності є розробка і створення: - завадостійких радіотехнічних систем; - пристроїв розпізнавання рослинних об’єктів; - автоматизованих систем управління; - систем навігації та радіолокації
Придатність випускників до працевлаштування та подальшого навчання
Придатність до працевлаштування: Після закінчення навчання за ОНП випускники здатні займати посади, визначені Національним класифікатором України «Класифікатор професій ДК 003:2010» (затверджено і надано чинності наказом Держспоживстандарту України від 28.07.2010 № 327 (зі змінами)): 2144 - Професіонали в галузі електроніки та телекомунікацій 2144.1 – Наукові співробітники (електроніка, телекомунікації) 2144.2 – Інженери в галузі електроніки та телекомунікацій 2149.2 Інженери-дослідники 2149.2 Інженери-конструктори 2149.2 Інженери із впровадження нової техніки й технологій 2149.2 – Інженери (інші галузі інженерної справи) 2310 Викладачі університетів та вищих навчальних закладів
Подальше навчання: Здобуття наукового ступеня доктора наук (НРК – 9 рівень). Набуття додаткових кваліфікацій в системі освіти дорослих. Дослідницькі гранти та стипендії, що містять додаткові наукові та освітні компоненти.
Викладання та оцінювання
Викладання та навчання: Проблемно-орієнтоване навчання, що поєднує наступні методи навчання: пояснювально-ілюстративні, практичні, проблемно-пошукові, дослідницькі. Проведення самостійного наукового дослідження з використанням ресурсної бази університету (лабораторій, наукових центрів, бібліотек, комп’ютерних класів), інших навчальних закладів та підприємств. Індивідуальне наукове керівництво, підтримка і консультування науковим керівником. Отримання навичок науково-педагогічної роботи у вищій школі. Поєднання навчання і досліджень через практику. Форми організації освітньої активності: комбінація лекцій та лекцій-дискусій; семінари; лабораторні та практичні роботи у малих групах, індивідуальні завдання, консультації, самостійна робота з вивчення оприлюднених на платформі дистанційного навчання Moodle навчальних матеріалів; відео-лекції; практичні заняття (з елементами наукових досліджень, ситуаційного завдання, кейсів тощо), самостійна дослідницька робота здобувачів; практична підготовка; виконання кваліфікаційної роботи.
Оцінювання: Результати навчання здобувача у відповідності до «Положення про організацію освітнього процесу Національного університету «Запорізька політехніка» оцінюються за допомогою контрольних заходів, передбачених даною освітньою програмою та програмами освітніх компонентів: за 100-бальною шкалою (для іспитів, диференційованих заліків, звітів з практики) або за двобальною («зараховано» – «не зараховано») шкалою (для заліків). Методологія оцінювання результатів навчання за певними освітніми компонентами зазначається у робочих програмах та силабусах. Позитивними оцінками для всіх форм контролю є оцінки від 60 до 100 балів за 100-бальною шкалою та оцінка «зараховано» – за двобальною шкалою.
Компетентності
Тип компетентностіНайменування
Інтегральна компетентність:Здатність самостійно вирішувати комплексні завдання та проблеми в галузі електронних комунікацій та радіотехніки, які передбачають глибоке переосмислення наявних знань, створення нових наукових концепцій і підходів, а також здійснення наукових досліджень та інноваційної діяльності за невизначеності умов і вимог. Здатність розробляти нові технології та оптимізувати існуючі системи обробки, передачі та захисту інформації з урахуванням сучасних викликів, міжнародних стандартів та потреб ринку, демонструючи автономність у прийнятті рішень та відповідальність за їх наслідки.
Загальні компетентності (ЗК):ЗК1 Здатність до абстрактного мислення, до критичного аналізу, оцінки і синтезу нових та складних ідей; розуміння етичних аспектів наукової діяльності
ЗК2 Здатність генерувати нові ідеї (креативність), самостійно здобувати та використовувати в практичній діяльності нові знання і вміння; здатність до постійного професійного саморозвитку та навчання протягом життя
ЗК3 Здатність працювати у міжнародному контексті, користуватися державною і європейською іноземною мовами як засобом ділового спілкування, комунікації та презентації результатів.
ЗК4 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел.
Фахові компетентності спеціальності (ФК):Фахові компетентності зі спеціальності:
СК1 Здатність до планування, організації та здійснення оригінальних наукових досліджень, до постійного саморозвитку та навчання протягом життя.
СК2 Здатність створювати і впроваджувати інноваційні технології в галузі електронних комунікацій та радіотехніки на основі глибокого розуміння принципів функціонування і проектування сучасних телекомунікаційних систем, радіотехнічних пристроїв і мереж.
СК3 Здатність проєктувати та впроваджувати інфраструктурні рішення для розумних міст, промислових мереж і автоматизованих систем управління на основі радіотехнічних рішень та інтелектуальних систем збору даних.
СК4 Здатність моделювати процеси в радіотехнічних та телекомунікаційних систем чи їх складових з метою одержання розрахункових даних без виготовлення діючих макетів, використовуючи набуті знання та методи математичного моделювання із застосуванням комп’ютерних та інформаційних технологій.
СК5 Здатність застосовувати отримані знання та навички для створення власних інноваційних проектів, стартапів і рішень у галузі телекомунікацій та радіотехніки, з урахуванням комерційних аспектів та ринкових потреб.
СК6 Здатність здійснювати науково-педагогічну діяльність у вищій освіті.
Додаткові фахові компетентності, які визначені за освітньою програмою:

Програмні результати навчання
Тип результатуНайменування
Програмні результати навчання зі спеціальності:Основні програмні результати навчання зі спеціальності:
ПРН1 Уміти працювати в міжнародному та міжгалузевому науковому контексті, вільно презентувати та обговорювати результати досліджень, наукові та прикладні проблеми електронних комунікацій та радіотехніки державною та іноземною мовами, кваліфіковано відображати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних міжнародних наукових виданнях./Be able to work in an international and interdisciplinary scientific context, present and discuss research results, scientific and applied problems of electronic communications and radio engineering in the state and foreign languages, and present research results in scientific publications in leading international scientific journals.
ПРН2 Застосовувати сучасні інструменти і технології пошуку, оброблення та аналізу інформації, зокрема сучасні бібліографічні і реферативні бази даних, наукометричні платформи, статистичні методи аналізу даних великого обсягу та/або складної структури./ Apply modern tools and technologies for searching, processing, and analyzing information, including modern bibliographic and abstract databases, scientometric platforms, and statistical methods for analyzing large and/or complex data.
ПРН3 Розробляти та реалізовувати наукові та/або інноваційні інженерні проєкти, які дають можливість переосмислити наявне та створити нове цілісне знання та/або професійну практику і розв’язувати значущі наукові та технологічні проблеми радіотехніки та телекомунікацій з дотриманням норм академічної етики і врахуванням соціальних, економічних, екологічних та правових аспектів, а також проводити експертизу таких проектів. / Develop and implement scientific and/or innovative engineering projects that make it possible to rethink existing and create new holistic knowledge and/or professional practice and solve significant scientific and technological problems of radio engineering and telecommunications in compliance with the norms of academic ethics and considering social, economic, environmental and legal aspects, as well as to examine such projects.
ПРН4 Вільно презентувати та обговорювати з фахівцями і нефахівцями результати досліджень, наукові та прикладні проблеми електронних комунікацій та радіотехніки державною та іноземною мовами, оприлюднювати результати досліджень у наукових публікаціях у провідних міжнародних наукових виданнях. /To freely present and discuss with specialists and non-specialists the results of research, scientific and applied problems of electronic communications and radio engineering in the state and foreign languages, and publish research results in scientific publications in leading international scientific journals.
ПРН5 Системно мислити та застосовувати творчі здібності до формування принципово нових ідей, будувати і досліджувати фізичні, математичні і комп’ютерні моделі об’єктів та процесів електронних комунікацій та радіотехніки, пропонувати способи розв’язання поставлених наукових та практичних задач в умовах неповної або обмеженої інформації, демонструючи гнучкість та інноваційність у прийнятті рішень./ To think systematically and apply creative abilities to the formation of fundamentally new ideas, to build and study physical, mathematical, and computer models of objects and processes of electronic communications and radio engineering, to propose ways to solve scientific and practical problems in conditions of incomplete or limited information, demonstrating flexibility and innovation in decision-making.
ПРН6 Мати концептуальні та методологічні знання в галузі науково-дослідної та/або професійної діяльності і на межі предметних галузей, достатні для проведення наукових і прикладних досліджень на рівні останніх світових досягнень з відповідного напряму, отримання нових знань, їх використання у власних дослідженнях та викладацькій практиці або професійній діяльності./ Have conceptual and methodological knowledge in the field of research and/or professional activity and on the border of subject areas sufficient to conduct scientific and applied research at the level of the latest world achievements in the relevant field, to obtain new knowledge, to use it in their own research and teaching practice or professional activity.
ПРН7 Визначати актуальні наукові та практичні проблеми, глибоко розуміти загальні принципи та методи у сфері електронних комунікацій та радіотехніки, обґрунтовувати та аналізувати вибір конкретного типу моделі та методу при розв’язанні відповідних задач. Вміти виконувати самостійно науково-дослідну діяльність в галузі телекомунікацій і радіотехніки з використанням сучасних математичних методів наукових досліджень./ Identify current scientific and practical problems, deeply understand the general principles and methods in electronic communications and radio engineering, and justify and analyze the choice of a specific type of model and method in solving relevant problems. To be able to carry out independent research activities in telecommunications and radio engineering using modern mathematical, and scientific research methods.
ПРН8 Організовувати і здійснювати освітній процес у сфері електронних комунікацій та радіотехніки, його наукове, навчально-методичне та нормативне забезпечення, розробляти і викладати спеціальні навчальні дисципліни у закладах вищої освіти. / Organize and carry out the educational process in electronic communications and radio engineering, its scientific, educational, methodological, and regulatory support, and develop and teach special disciplines in higher education institutions.
Додаткові програмні результати навчання, які визначені за освітньою програмою:

Ресурсне забезпечення реалізації програми
Кадрове забезпечення: Провадження освітньої діяльності в рамках реалізації освітньої програми забезпечується досвідченими науково-педагогічними (педагогічними) працівниками, необхідними для реалізації освітніх компонентів, відповідно до чинних Ліцензійних умов. Серед 6 НПП, що забезпечують викладання обов’язкових ОК, всі (100%) мають науковий ступінь та вчене звання. 2 НПП (33%) мають сертифікати про знання англійської мови відповідно до Загальноєвропейської рекомендації з мовної освіти (рівень В2, С1).
Матеріально-технічне забезпечення: Відповідно до технологічних вимог чинних Ліцензійних умов провадження освітньої діяльності. До загальної інфраструктури університету входять навчальні корпуси зі спеціалізованими та предметними аудиторіями, фізкультурно-оздоровчий комплекс, гуртожитки. Освітній процес за освітньою програмою здійснюється в аудиторіях, лабораторіях та комп’ютерних класах університету, які обладнані мультимедійними засобами навчання, оснащені ліцензійним програмним забезпеченням CAD/CAM/CAE-систем й іншим лабораторно-технічним, вимірювальним та виробничим устаткуванням. Випускова кафедра має навчальну лабораторію автоматизації та комп’ютерно-інтегрованих технологій із необхідним обладнанням та програмним забезпеченням. Наявне лабораторне обладнання для проведення досліджень засобів зв’язку, електроніки та телекомунікацій. Крім того, факультет інформаційної безпеки та електронних комунікацій має договір про партнерство та співпрацю з КП НВК «Іскра» для викладання окремих освітніх компонентів освітньої програми та їх частин. Наявне матеріально-технічне забезпечення у повній мірі забезпечує потреби освітніх компонентів, що викладаються згідно навчального плану.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: Посилання на офіційний веб сайт Національного університету «Запорізька політехніка»: https://zp.edu.ua. Доступ до навчально-методичних матеріалів здійснюється через загально-університетську систему дистанційного навчанням moodle.zp.edu.ua, електронну бібліотеку університету http://e-library.zp.edu.ua/, інституціональний репозиторій http://eir.zp.edu.ua/ Оперативне інформування здобувачів та співробітників, а також інших стейкхолдерів про діяльність університету та кафедри, розклад занять, навчальні і наукові заходи здійснюється через сайт університету (http://zp.edu.ua) та освітній портал (http://portal.zp.edu.ua)
Академічна мобільність
Національна кредитна мобільність: Регламентується чинним Положенням про порядок реалізації права на академічну мобільність учасників освітнього процесу Національного університету «Запорізька політехніка» (https://zp.edu.ua/uploads/pubdocs/2022/Nakaz_N210_vid_28.06.22.pdf) та Постановою КМУ № 579 «Про затвердження Положення про порядок реалізації права на академічну мобільність» від 12 серпня 2015 року. Здобувачі освіти за ОНП мають можливість здійснювати національну кредитну мобільність на основі двосторонніх угод між НУ «Запорізька політехніка» та вітчизняними закладами вищої освіти (https://zp.edu.ua/?q=node/9124), зокрема, Київським національним університетом будівництва і архітектури, Національним університетом «Чернігівська політехніка» та ін.
Міжнародна кредитна мобільність: Регламентується чинним Положенням про порядок реалізації права на академічну мобільність учасників освітнього процесу Національного університету «Запорізька політехніка» (https://zntu.edu.ua/uploads/dept_nm/Polozhennia_pro_akademichnu_mobilnist.pdf), а також на основі двосторонніх угод між НУ «Запорізька політехніка» та іноземними закладами вищої освіти, іноземними організаціями та підприємствами. Здобувачі освіти за ОНП мають можливість брати участь у міжнародній кредитній мобільності Erasmus+KA1 та програмах Німецької служби академічних обмінів DAAD.
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Можливе на загальних умовах, після опанування курсу української мови відповідно до чинного законодавства.
Форма атестації
Форми атестації здобувачів вищої освіти: Атестація здобувачів освітнього рівня доктора філософії спеціальності 172 «Електронні комунікації та радіотехніка» здійснюється у формі публічного захисту дисертації.
Вимоги до кваліфікаційної роботи: Кваліфікаційна робота має продемонструвати здатність випускника розв’язувати складні задачі і проблеми в області електронних комунікацій та радіотехніки на основі досліджень та/або здійснення інновацій за невизначених умов і вимог. Дисертація на здобуття ступеня доктора філософії є самостійним розгорнутим дослідженням, яке пропонує розв’язання комплексної проблеми в сфері економіки або на її межі з іншими спеціальностями, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань та/або професійної практики. Дисертація не повинна містити академічного плагіату, фальсифікації, фабрикації. Дисертація має бути розміщена на сайті закладу вищої освіти (наукової установи). Обов’язковою умовою допуску до захисту є успішне виконання здобувачем його індивідуального навчального плану та індивідуального плану наукової роботи. Оприлюднення кваліфікаційних робіт, що містять інформацію з обмеженим доступом, здійснюється у відповідності до вимог чинного законодавства.