Спеціальність | 072 Фінанси, банківська справа та страхування |
---|---|
Освітній ступінь | Бакалавр |
Підрозділ | Факультет економіки та управління |
Випускова кафедра | Кафедра «Фінанси, банківська справа та страхування» |
Тип диплому та обсяг освітньої програми | Тип диплому – одиничний, подвійний, спільний Диплом бакалавра, одиничний, 240 кредитів ЄКТС (на базі повної загальної середньої освіти), 150-180 (на базі молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста)) |
Кваліфікаційний рівень / цикл | FQ-EHEA – перший цикл, ЕQF-LLL – 6 рівень; НРК України – 6 рівень |
Обмеження щодо форм навчання | |
Кваліфікація в дипломі | бакалавр фінансів, банківської справи та страхування |
Передумови вступу | Наявність документу про повну загальну середню освіту Наявність диплому молодшого бакалавра (молодшого спеціаліста): спеціальностей галузі знань 07 «Управління та адміністрування», а також спеціальності 051 «Економіка» |
Підготовка висококваліфікованих фахівців з вищою освітою за першим (бакалаврським) рівнем у сфері фінансів, банківської справи та страхування, які володіють ґрунтовними знаннями сучасної економічної та фінансової теорії; здатністю системно аналізувати стан фінансової системи та практичними знаннями щодо прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності і фінансових ризиків у сфері фінансів, банківської справи та страхування на засадах оволодіння системою компетентностей.
Предметна область освітньої програми: Освітньо-професійна програма (ОПП) підготовки здобувачів
першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» галузі знань 07 «Управління та адміністрування».
Об’єкт(и) вивчення та діяльності: устрій, принципи, механізми функціонування та розвитку фінансових систем.
Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані завдання і прикладні проблеми, які характеризуються комплексністю та певною невизначеністю умов, у
професійній діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування й у процесі навчання.
Теоретичний зміст складають поняття, категорії, теорії і концепції фінансової науки, які визначають тенденції і закономірності функціонування й розвитку фінансів, банківської справи та страхування.
Методи, методики та технології фінансової науки і практики.
Інструменти: сучасні інформаційно-аналітичні системи та стандартні, спеціальні й галузеві програмні продукти.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-професійна програма орієнтована на підготовку здобувачів на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти галузі знань 07 «Управління та адміністрування», спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», освітньо-професійної програми «Фінанси і кредит»
Основний фокус освітньої програми: Основні предмети – обов’язкові дисципліни загальної та професійної підготовки (75%). Дисципліни вільного вибору студента, які доповнюють загальні та спеціальні (фахові) компетентності, складають 25%. Акцент робиться на професійно-орієнтованих дисциплінах, які забезпечують практичну підготовку бакалавра з фінансів, банківської справи та страхування і розвиток професійних компетентностей під час здійснення діяльності у галузі фінансів, банківської справи та страхування. Набуті компетентності можуть бути застосовані в економічній, експертно-аналітичній, політико-організаційній, соціальній, консультаційній та громадській сферах діяльності.
Особливості програми: Програма враховує сучасні тенденції розвитку фінансів, банківської справи та страхування. Структура ОПП передбачає поєднання фінансової теорії та практики управління фінансовими процесами і ресурсами на засадах міждисциплінарного підходу, оволодіння інноваційними методами професійної діяльності. Безперервні зміни в сфері фінансів, банківської справи та страхування вимагають постійного коригування навчальних планів і змісту навчальних дисциплін, тому склад вибіркових дисциплін освітньо-професійної програми періодично оновлюється, що дозволяє враховувати тенденції розвитку фінансової системи України. Поряд із цим, до особливостей ОПП відносяться: - активне спілкування усіх стейкхолдерів; - розвиток навиків креативного мислення студентів; - підготовка компетентних фахівців, спроможних задовольняти потреби суспільства та бути конкурентоспроможними на національному і міжнародному ринках праці; - можливість навчання за програмою двох дипломів; - реалізація права учасника освітнього процесу на академічну мобільність; - академічна доброчесність здобувачів вищої освіти під час навчання; - відповідність змістового наповнення програм основних дисциплін циклу загальної та професійної підготовки програмам відповідних дисциплін в зарубіжних університетах-партнерах.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-професійна програма орієнтована на підготовку здобувачів на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти галузі знань 07 «Управління та адміністрування», спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», освітньо-професійної програми «Фінанси і кредит»
Основний фокус освітньої програми: Основні предмети – обов’язкові дисципліни загальної та професійної підготовки (75%). Дисципліни вільного вибору студента, які доповнюють загальні та спеціальні (фахові) компетентності, складають 25%. Акцент робиться на професійно-орієнтованих дисциплінах, які забезпечують практичну підготовку бакалавра з фінансів, банківської справи та страхування і розвиток професійних компетентностей під час здійснення діяльності у галузі фінансів, банківської справи та страхування. Набуті компетентності можуть бути застосовані в економічній, експертно-аналітичній, політико-організаційній, соціальній, консультаційній та громадській сферах діяльності.
Особливості програми: Програма враховує сучасні тенденції розвитку фінансів, банківської справи та страхування. Структура ОПП передбачає поєднання фінансової теорії та практики управління фінансовими процесами і ресурсами на засадах міждисциплінарного підходу, оволодіння інноваційними методами професійної діяльності. Безперервні зміни в сфері фінансів, банківської справи та страхування вимагають постійного коригування навчальних планів і змісту навчальних дисциплін, тому склад вибіркових дисциплін освітньо-професійної програми періодично оновлюється, що дозволяє враховувати тенденції розвитку фінансової системи України. Поряд із цим, до особливостей ОПП відносяться: - активне спілкування усіх стейкхолдерів; - розвиток навиків креативного мислення студентів; - підготовка компетентних фахівців, спроможних задовольняти потреби суспільства та бути конкурентоспроможними на національному і міжнародному ринках праці; - можливість навчання за програмою двох дипломів; - реалізація права учасника освітнього процесу на академічну мобільність; - академічна доброчесність здобувачів вищої освіти під час навчання; - відповідність змістового наповнення програм основних дисциплін циклу загальної та професійної підготовки програмам відповідних дисциплін в зарубіжних університетах-партнерах.
Придатність до працевлаштування: Випускники освітньо-професійної програми «Фінанси і кредит» можуть працювати в державних профільних інституціях та міністерствах, зокрема в Міністерстві фінансів України та місцевих фінансових органах, органах Державної казначейської служби України, органах Державної аудиторської служби України, Державної митної служби України, Державної податкової служби України, управліннях державних соціальних фондів, на підприємствах різної форми власності на посадах фінансових директорів, фінансових аналітиків та менеджерів, на керівних посадах об’єднаних територіальних громад, у сфері фінансового консалтингу на посадах фінансових консультантів і аудиторів, фінансових менеджерів з управління проєктами та ризиками, активами та капіталом; в інших фінансових, банківських установах і страхових компаніях.
341 Фахівець в галузі фінансів та торгівлі
3412 Агент страховий
3412 Страхувальник
Подальше навчання: Здобуття вищої освіти на другому (магістерському) рівні.
Подальше навчання: Здобуття вищої освіти на другому (магістерському) рівні.
Викладання та навчання: Загальний стиль навчання – проблемно-орієнтований із використанням креативних освітніх технологій. Лекційні заняття поєднуються з практичними заняттями та робочими зустрічами з фахівцями в сфері фінансів, банківської справи та страхування.
Основні підходи викладання та навчання:
- практикується студентоцентроване навчання, самонавчання, навчання на основі практичних занять;
- інтенсивний характер навчання (усі заняття базуються на активному залученні слухачів до освітнього процесу (дискусії, обмін досвідом, «мозковими штурмами», тренінгами, вебінарами, круглими столами та робочими зустрічами з фахівцями в сфері фінансів, банківської справи та страхування);
- практична спрямованість (широко використовуються приклади та ситуаційні вправи з практики освітніх установ, які функціонують в Україні);
- модульний формат навчання (поєднання настановних сесій і самостійної роботи студентів дає можливість отримання повноцінної вищої освіти без відриву від основної виробничої діяльності);
- використання інноваційних технологій (можливість самостійної роботи студентів з використанням електронних підручників та посібників, використання мультимедійних технологій, зокрема електронне навчання в системі Moodle, самонавчання );
- проведення консультацій викладачами як особистісно-орієнтована педагогічна взаємодія суб’єктів навчання у ЗВО, метою і рівнем ефективності якої є формування професійної компетентності майбутнього фахівця.
Оцінювання: Система оцінювання складається з: 1. поточного контролю, який проводиться у формі усного опитування або письмового експрес-контролю на практичних заняттях та лекціях, у формі виступів студентів при обговоренні питань на семінарських та практичних заняттях, у формі тестування, тощо. Результати поточного контролю (поточна успішність) є основною інформацією для визначення модульної оцінки, при проведенні заліку і враховуються при визначенні підсумкової екзаменаційної оцінки з дисципліни. Застосовуються такі засоби діагностики рівня підготовки студентів: - тестові завдання; - розв’язування задач; - виконання практичних завдань; - презентації виконаних тренінгових завдань і вправ та самопрезентування. - виконання індивідуальної семестрової роботи. Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських, практичних та індивідуальних занять. 2. Семестровий підсумковий контроль з дисциплін є обов’язковою формою контролю навчальних досягнень студента. Він проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку та/ або екзамену в терміни, встановлені графіком освітнього процесу. 3. Державна атестація здійснюється у формі складання атестаційного екзамену.
Оцінювання: Система оцінювання складається з: 1. поточного контролю, який проводиться у формі усного опитування або письмового експрес-контролю на практичних заняттях та лекціях, у формі виступів студентів при обговоренні питань на семінарських та практичних заняттях, у формі тестування, тощо. Результати поточного контролю (поточна успішність) є основною інформацією для визначення модульної оцінки, при проведенні заліку і враховуються при визначенні підсумкової екзаменаційної оцінки з дисципліни. Застосовуються такі засоби діагностики рівня підготовки студентів: - тестові завдання; - розв’язування задач; - виконання практичних завдань; - презентації виконаних тренінгових завдань і вправ та самопрезентування. - виконання індивідуальної семестрової роботи. Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських, практичних та індивідуальних занять. 2. Семестровий підсумковий контроль з дисциплін є обов’язковою формою контролю навчальних досягнень студента. Він проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку та/ або екзамену в терміни, встановлені графіком освітнього процесу. 3. Державна атестація здійснюється у формі складання атестаційного екзамену.
Тип компетентності | Найменування |
---|---|
Інтегральна компетентність: | Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в ході професійної діяльності у галузі фінансів, банківської справи та страхування або у процесі навчання, що передбачає застосування окремих методів і положень фінансової науки та характеризується невизначеністю умов і необхідністю врахування комплексу вимог здійснення професійної та навчальної діяльності. |
Загальні компетентності (ЗК): | ЗК01 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу | ЗК02 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях | ЗК03 Здатність планувати та управляти часом | ЗК04 Здатність спілкуватися іноземною мовою | ЗК05 Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій | ЗК06 Здатність проведення досліджень на відповідному рівні | ЗК07 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями | ЗК08 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел | ЗК09 Здатність бути критичним і самокритичним | ЗК10 Здатність працювати у команді | ЗК11 Здатність спілкуватися з представниками інших професій груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) | ЗК12 Здатність працювати автономно | ЗК13 Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні | ЗК14 Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя. |
Фахові компетентності спеціальності (ФК): | Фахові компетентності зі спеціальності: |
СК01 Здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища | |
СК02 Розуміння особливостей функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури | |
СК03 Здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування) | |
СК04 Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач | |
СК05 Здатність застосовувати знання законодавства у сфері монетарного, фіскального регулювання та регулювання фінансового ринку | |
СК06 Здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для отримання та обробки даних у сфері фінансів, банківської справи та страхування | |
СК07 Здатність складати та аналізувати фінансову звітність | |
СК08 Здатність виконувати контрольні функції у сфері фінансів, банківської справи та страхування | |
СК09 Здатність здійснювати ефективні комунікації в сфері фінансів, банківської справи та страхування | |
СК10 Здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення | |
СК11 Здатність підтримувати належний рівень знань та постійно підвищувати свою професійну підготовку | |
СК12 Здатність до узагальнення методичних підходів щодо фінансового регулювання ринку праці | |
СК13 Володіння навиками здійснення операцій з касового виконання дохідної і видаткової частин державного та місцевих бюджетів | |
СК14 Розуміння та здатність до критичного осмислення концептуальних основ інвестування й узагальнення засад і закономірностей функціонування та розвитку інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання для студ | |
Додаткові фахові компетентності, які визначені за освітньою програмою: |
Тип результату | Найменування | Програмні результати навчання зі спеціальності: | Основні програмні результати навчання зі спеціальності: |
---|
ПР01 Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем |
ПР02 Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем |
ПР03 Визначати особливості функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури |
ПР04 Знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування |
ПР05 Володіти методичним інструментарієм діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у т.ч. бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування) |
ПР06 Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач |
ПР07 Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування |
ПР08 Застосовувати спеціалізовані інформаційні системи, сучасні фінансові технології та програмні продукти |
ПР09 Формувати і аналізувати фінансову звітність та правильно інтерпретувати отриману інформацію |
ПР10 Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем |
ПР11 Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування |
ПР12 Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності |
ПР13 Володіти загальнонауковими та спеціальними методами дослідження фінансових процесів |
ПР14 Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів |
ПР15 Спілкуватись в усній та письмовій формі іноземною мовою у професійній діяльності |
ПР16 Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати |
ПР17 Визначати та планувати можливості особистого професійного розвитку |
ПР18 Демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні |
ПР19 Виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань |
ПР20 Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані фінансові рішення |
ПР21 Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави |
ПР22 Знати свої права і обов’язки як члена суспільства, розуміти цінності вільного демократичного суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні |
ПР23 Визначати досягнення і ідентифікувати цінності суспільства на основі розуміння місця предметної області у загальній системі знань, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя |
ПР24 Знати і розуміти особливості функціонування казначейської системи обслуговування бюджетних коштів та володіти методичним інструментарієм проведення казначейських операцій |
ПР25 Вміти застосовувати механізм фінансового регулювання ринку праці |
ПР26 Вміти критично осмислювати концептуальні основи інвестування й узагальнення засад і закономірностей функціонування та розвитку інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання |
Додаткові програмні результати навчання, які визначені за освітньою програмою: |
Кадрове забезпечення: Науково-педагогічні працівники, залучені до реалізації освітньо-професійної програми, є співробітниками університету, відповідальні за курси мають науковий ступінь і вчене звання або підтверджений рівень наукової і професійної підготовки.
Науково-педагогічні працівники, що забезпечують освітньо-професійну програму:
– мають наукові ступені за спеціальністю та підтверджений рівень наукової і професійної підготовки;
– за кваліфікацією відповідають профілю і напряму дисциплін, що викладаються;
– мають необхідний стаж педагогічної та досвід практичної роботи;
-здійснення моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм;
- відбувається щорічне оцінювання здобувачів вищої освіти, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів вищої освіти та регулярне оприлюднення результатів таких оцінювань на офіційному веб-сайті закладу вищої освіти, на інформаційних стендах та в будь-який інший спосіб;
- забезпечення підвищення кваліфікації педагогічних, наукових і науково-педагогічних працівників;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, у тому числі самостійної роботи здобувачів освіти, за кожною освітньою програмою;
- забезпечення ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату у наукових працях працівників закладів вищої освіти і здобувачів вищої освіти.
Підготовку фахівців здійснює кафедра фінансів, банківської справи та страхування.
У процесі організації навчального процесу залучаються професіонали з досвідом управлінської, фахової роботи.
Матеріально-технічне забезпечення: У навчальному процесі використовуються навчальні аудиторії, комп’ютерні лабораторії, конференц-зал, тренінг центр, бібліотека, фонд якої сформовано відповідно до потреб освітнього процесу. До послуг студентів і викладачів є також читальний зал на 80 місць, абонемент та копіювальна техніка. Є доступ до мережі Інтернет, функціонує безкоштовний Wi-Fi. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць в гуртожитках відповідає вимогам.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: На офіційному веб-сайті https://zp.edu.ua/ є інформація про освітні програми, навчальну, наукову і виховну діяльність, структурні підрозділи, правила прийому, контакти. Матеріали навчально-методичного забезпечення освітньо-професійної програми викладені в інституційному репозитарії бібліотеки НУ «Запорізька політехніка»: http://eir.zp.edu.ua/. Читальний зал забезпечений бездротовим доступом до мережі Інтернет. Усі ресурси бібліотеки доступні через сайт університету: http://library.zp.edu.ua/ Вільний доступ через сайт НУ «Запорізька політехніка» до баз даних періодичних фахових наукових видань
Матеріально-технічне забезпечення: У навчальному процесі використовуються навчальні аудиторії, комп’ютерні лабораторії, конференц-зал, тренінг центр, бібліотека, фонд якої сформовано відповідно до потреб освітнього процесу. До послуг студентів і викладачів є також читальний зал на 80 місць, абонемент та копіювальна техніка. Є доступ до мережі Інтернет, функціонує безкоштовний Wi-Fi. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць в гуртожитках відповідає вимогам.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: На офіційному веб-сайті https://zp.edu.ua/ є інформація про освітні програми, навчальну, наукову і виховну діяльність, структурні підрозділи, правила прийому, контакти. Матеріали навчально-методичного забезпечення освітньо-професійної програми викладені в інституційному репозитарії бібліотеки НУ «Запорізька політехніка»: http://eir.zp.edu.ua/. Читальний зал забезпечений бездротовим доступом до мережі Інтернет. Усі ресурси бібліотеки доступні через сайт університету: http://library.zp.edu.ua/ Вільний доступ через сайт НУ «Запорізька політехніка» до баз даних періодичних фахових наукових видань
Національна кредитна мобільність: Відповідно до укладених угод НУ «Запорізька політехніка»
Міжнародна кредитна мобільність:
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Відповідно до вимог чинного законодавства.
Міжнародна кредитна мобільність:
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Відповідно до вимог чинного законодавства.
Форми атестації здобувачів вищої освіти: Атестація випускників освітньо-професійної програми «Фінанси» спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» проводиться у формі атестаційного екзамену та завершується видачею документу встановленого зразка про присудження йому ступеня бакалавра із присвоєнням кваліфікації: «Бакалавр з фінансів, банківської справи та страхування». Атестація здійснюється відкрито і публічно.
Вимоги до кваліфікаційної роботи:
Вимоги до кваліфікаційної роботи: