Спеціальність | 072 Фінанси, банківська справа та страхування |
---|---|
Освітній ступінь | Бакалавр |
Підрозділ | Факультет економіки та управління |
Випускова кафедра | Кафедра «Фінанси, банківська справа та страхування» |
Тип диплому та обсяг освітньої програми | Тип диплому – одиничний, подвійний, спільний Диплом бакалавра, одиничний, Обсяг освітньої програми: - 240 кредитів ЄКТС |
Кваліфікаційний рівень / цикл | FQ-EHEA – перший цикл, ЕQF-LLL – 6 рівень; НРК України – 6 рівень |
Обмеження щодо форм навчання | |
Кваліфікація в дипломі | бакалавр фінансів, банківської справи та страхування |
Передумови вступу | Наявність документу про повну загальну середню освіту Наявність диплому молодшого бакалавра (молодшого спеціа-ліста) |
Підготовка висококваліфікованих фахівців, які володіють загальними і спеціальними (фаховими) компетентностями достатніми для успішного розв’язання складних спеціалізованих завдань та практичних проблем, що характеризуються комплексністю та невизначеністю умов у сфері фінансово-економічної безпеки
Предметна область освітньої програми: Освітньо-професійна програма (ОПП) підготовки здобувачів
першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» галузі знань 07 «Управління та адміністрування».
Об’єкт(и) вивчення та діяльності: устрій, принципи, механізми функціонування та розвитку фінансових систем.
Цілі навчання: підготовка фахівців, здатних розв’язувати складні спеціалізовані завдання і прикладні проблеми, які характеризуються комплексністю та певною невизначеністю умов, у
професійній діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування, зокрема у галузі фінансово-економічної безпеки й у процесі навчання.
Теоретичний зміст складають поняття, категорії, теорії і концепції фінансової науки, які визначають тенденції і закономірності функціонування й розвитку фінансів, банківської справи та страхування.
Методи, методики та технології фінансової науки і практики.
Інструменти: сучасні інформаційно-аналітичні системи та стандартні, спеціальні й галузеві програмні продукти.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-професійна програма орієнтована на підготовку здобувачів на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти галузі знань 07 «Управління та адміністрування», спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», освітньо-професійної програми «Фінансово-економічна безпека»
Основний фокус освітньої програми: Основні предмети – обов’язкові дисципліни загальної та профе-сійної підготовки (75%). Дисципліни вільного вибору студента, які доповнюють загальні та спеціальні (фахові) компетентності, складають 25%. Акцент робиться на професійно-орієнтованих дисциплінах, які забезпечують практичну підготовку бакалавра з фінансів, бан-ківської справи та страхування і розвиток професійних компете-нтностей для вирішення завдань щодо фінансово-економічної безпеки. Набуті компетентності можуть бути застосовані в економічній, експертно-аналітичній, політико-організаційній, соціальній, консультаційній та громадській сферах діяльності.
Особливості програми: Програма ґрунтується на поняттях, категоріях, теоріях та концепціях фінансової науки. Структура ОПП передбачає поєднання фінансової теорії та практики з діагностики загроз і небезпек з метою забезпечення фінансово-економічної безпеки, чому сприяє практична підготовка, залучення до освітнього процесу практиків. Безперервні зміни в сфері фінансів, банківської справи та страхування вимагають постійного коригування навчальних планів і змісту навчальних дисциплін, тому склад вибіркових дисциплін освітньо-професійної програми періодично оновлюється, що дозволяє здобувачеві вищої освіти сформувати власну траєкторію навчання. Поряд із цим, до особливостей ОПП відносяться: - активне спілкування усіх стейкхолдерів; - розвиток навиків креативного мислення студентів; - підготовка компетентних фахівців, спроможних задовольняти потреби суспільства та бути конкурентоспроможними на національному і міжнародному ринках праці; - побудова власної освітньої траєкторії; - реалізація права учасника освітнього процесу на академічну мобільність; - академічна доброчесність здобувачів вищої освіти під час навчання; - фахова освіта здобувачів поєднується із особистісним розвитком (участь у студентських наукових гуртків; - відповідність змістового наповнення програм основних дисциплін циклу загальної та професійної підготовки програмам відповідних дисциплін в зарубіжних університетах-партнерах.
Орієнтація освітньої програми: Освітньо-професійна програма орієнтована на підготовку здобувачів на першому (бакалаврському) рівні вищої освіти галузі знань 07 «Управління та адміністрування», спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування», освітньо-професійної програми «Фінансово-економічна безпека»
Основний фокус освітньої програми: Основні предмети – обов’язкові дисципліни загальної та профе-сійної підготовки (75%). Дисципліни вільного вибору студента, які доповнюють загальні та спеціальні (фахові) компетентності, складають 25%. Акцент робиться на професійно-орієнтованих дисциплінах, які забезпечують практичну підготовку бакалавра з фінансів, бан-ківської справи та страхування і розвиток професійних компете-нтностей для вирішення завдань щодо фінансово-економічної безпеки. Набуті компетентності можуть бути застосовані в економічній, експертно-аналітичній, політико-організаційній, соціальній, консультаційній та громадській сферах діяльності.
Особливості програми: Програма ґрунтується на поняттях, категоріях, теоріях та концепціях фінансової науки. Структура ОПП передбачає поєднання фінансової теорії та практики з діагностики загроз і небезпек з метою забезпечення фінансово-економічної безпеки, чому сприяє практична підготовка, залучення до освітнього процесу практиків. Безперервні зміни в сфері фінансів, банківської справи та страхування вимагають постійного коригування навчальних планів і змісту навчальних дисциплін, тому склад вибіркових дисциплін освітньо-професійної програми періодично оновлюється, що дозволяє здобувачеві вищої освіти сформувати власну траєкторію навчання. Поряд із цим, до особливостей ОПП відносяться: - активне спілкування усіх стейкхолдерів; - розвиток навиків креативного мислення студентів; - підготовка компетентних фахівців, спроможних задовольняти потреби суспільства та бути конкурентоспроможними на національному і міжнародному ринках праці; - побудова власної освітньої траєкторії; - реалізація права учасника освітнього процесу на академічну мобільність; - академічна доброчесність здобувачів вищої освіти під час навчання; - фахова освіта здобувачів поєднується із особистісним розвитком (участь у студентських наукових гуртків; - відповідність змістового наповнення програм основних дисциплін циклу загальної та професійної підготовки програмам відповідних дисциплін в зарубіжних університетах-партнерах.
Придатність до працевлаштування: Фахівець з фінансово-економічної безпеки може обіймати такі первинні посади відповідно до Класифікатора професій (ДК 003:2010):
3411 Фахівець з фінансово-економічної безпеки
3411 Фахівець з корпоративного управління
3411 Фахівець з управління активами
3412 Страхувальник
Подальше навчання: Здобуття вищої освіти на другому (магістерському) рівні.
Подальше навчання: Здобуття вищої освіти на другому (магістерському) рівні.
Викладання та навчання: Загальний стиль навчання – проблемно-орієнтований із використанням креативних освітніх технологій. Лекційні заняття поєднуються з практичними заняттями та робочими зустрічами з фахівцями в сфері фінансів, банківської справи та страхування.
Основні підходи викладання та навчання:
- практикується студентоцентроване навчання, самонавчання, навчання на основі практичних занять;
- інтенсивний характер навчання (усі заняття базуються на активному залученні слухачів до освітнього процесу (дискусії, обмін досвідом, «мозковими штурмами», тренінгами, вебінарами, круглими столами та робочими зустрічами з фахівцями в сфері фінансів, банківської справи та страхування);
- практична спрямованість (широко використовуються приклади та ситуаційні вправи з практики освітніх установ, які функціонують в Україні);
- модульний формат навчання (поєднання настановних сесій і самостійної роботи студентів дає можливість отримання повноцінної вищої освіти без відриву від основної виробничої діяльності);
- використання інноваційних технологій (можливість самостійної роботи студентів з використанням електронних підручників та посібників, використання мультимедійних технологій, зокрема електронне навчання в системі Moodle, самонавчання );
- проведення консультацій викладачами як особистісно-орієнтована педагогічна взаємодія суб’єктів навчання у ЗВО, метою і рівнем ефективності якої є формування професійної компетентності майбутнього фахівця.
Оцінювання: Система оцінювання складається з: 1. поточного контролю, який проводиться у формі усного опитування або письмового експрес-контролю на практичних заняттях та лекціях, у формі виступів студентів при обговоренні питань на семінарських та практичних заняттях, у формі тестування, тощо. Результати поточного контролю (поточна успішність) є основною інформацією для визначення модульної оцінки, при проведенні заліку і враховуються при визначенні підсумкової екзаменаційної оцінки з дисципліни. Застосовуються такі засоби діагностики рівня підготовки студентів: - тестові завдання; - розв’язування задач; - виконання практичних завдань; - презентації виконаних тренінгових завдань і вправ та самопрезентування. - виконання індивідуальної семестрової роботи. Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських, практичних та індивідуальних занять. 2. Семестровий підсумковий контроль з дисциплін є обов’язковою формою контролю навчальних досягнень студента. Він проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку та/ або екзамену в терміни, встановлені графіком освітнього процесу. 3. Державна атестація здійснюється у формі складання атестаційного екзамену.
Оцінювання: Система оцінювання складається з: 1. поточного контролю, який проводиться у формі усного опитування або письмового експрес-контролю на практичних заняттях та лекціях, у формі виступів студентів при обговоренні питань на семінарських та практичних заняттях, у формі тестування, тощо. Результати поточного контролю (поточна успішність) є основною інформацією для визначення модульної оцінки, при проведенні заліку і враховуються при визначенні підсумкової екзаменаційної оцінки з дисципліни. Застосовуються такі засоби діагностики рівня підготовки студентів: - тестові завдання; - розв’язування задач; - виконання практичних завдань; - презентації виконаних тренінгових завдань і вправ та самопрезентування. - виконання індивідуальної семестрової роботи. Поточний контроль здійснюється під час проведення семінарських, практичних та індивідуальних занять. 2. Семестровий підсумковий контроль з дисциплін є обов’язковою формою контролю навчальних досягнень студента. Він проводиться відповідно до навчального плану у вигляді семестрового заліку та/ або екзамену в терміни, встановлені графіком освітнього процесу. 3. Державна атестація здійснюється у формі складання атестаційного екзамену.
Тип компетентності | Найменування |
---|---|
Інтегральна компетентність: | Здатність розв’язувати складні спеціалізовані завдання та практичні проблеми в ході професійної діяльності у галузі фінансів, банківської справи та страхування або у процесі навчання, що передбачає застосування окремих методів і положень фінансової науки та характеризується невизначеністю умов і необхідністю врахування комплексу вимог здійснення професійної та навчальної діяльності. |
Загальні компетентності (ЗК): | ЗК01 Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу | ЗК02 Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях | ЗК03 Здатність планувати та управляти часом | ЗК04 Здатність спілкуватися іноземною мовою | ЗК05 Навички використання інформаційних та комунікаційних технологій | ЗК06 Здатність проведення досліджень на відповідному рівні | ЗК07 Здатність вчитися і оволодівати сучасними знаннями | ЗК08 Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел | ЗК09 Здатність бути критичним і самокритичним | ЗК10 Здатність працювати у команді | ЗК11 Здатність спілкуватися з представниками інших професій груп різного рівня (з експертами з інших галузей знань/видів економічної діяльності) | ЗК12 Здатність працювати автономно. | ЗК13 Здатність реалізувати свої права і обов’язки як члена суспільства, усвідомлювати цінності громадянського (вільного демократичного) суспільства та необхідність його сталого розвитку, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні | ЗК14 Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя |
Фахові компетентності спеціальності (ФК): | Фахові компетентності зі спеціальності: |
СК01 Здатність досліджувати тенденції розвитку економіки за допомогою інструментарію макро- та мікроекономічного аналізу, оцінювати сучасні економічні явища | |
СК02 Розуміння особливостей функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури | |
СК03 Здатність до діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у тому числі бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування) | |
СК04 Здатність застосовувати економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач | |
СК05 Здатність застосовувати знання законодавства у сфері монетарного, фіскального регулювання та регулювання фінансового ринку | |
СК06 Здатність застосовувати сучасне інформаційне та програмне забезпечення для отримання та обробки даних у сфері фінансів, банківської справи та страхування | |
СК07 Здатність складати та аналізувати фінансову звітність | |
СК08 Здатність виконувати контрольні функції у сфері фінансів, банківської справи та страхування | |
СК09 Здатність здійснювати ефективні комунікації в сфері фінансів, банківської справи та страхування | |
СК10 Здатність визначати, обґрунтовувати та брати відповідальність за професійні рішення | |
СК11 Здатність підтримувати належний рівень знань та постійно підвищувати свою професійну підготовку | |
СК12 Здатність до узагальнення методичних підходів щодо фінансового регулювання ринку праці | |
СК13 Здатність розробляти ефективну бізнес-стратегію, визначати напрямки економічної безпеки та страхування економічних ризиків бізнесу | |
СК14 Розуміння та здатність до критичного осмислення концептуальних основ інвестування й узагальнення засад і закономірностей функціонування та розвитку інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання | |
СК15 Здатність формувати фаховий підхід до побудови та тоансформації системи фінансово-економічної безпеки субєктів підприємництва | |
СК16 Здатність до узагальненя методичних підходів щодо безпеки банку | |
Додаткові фахові компетентності, які визначені за освітньою програмою: |
Тип результату | Найменування | Програмні результати навчання зі спеціальності: | Основні програмні результати навчання зі спеціальності: |
---|
ПР01 Знати та розуміти економічні категорії, закони, причинно-наслідкові та функціональні зв’язки, які існують між процесами та явищами на різних рівнях економічних систем |
ПР02 Знати і розуміти теоретичні основи та принципи фінансової науки, особливості функціонування фінансових систем |
ПР03 Визначати особливості функціонування сучасних світових та національних фінансових систем та їх структури |
ПР04 Знати механізм функціонування державних фінансів, у т.ч. бюджетної та податкової систем, фінансів суб’єктів господарювання, фінансів домогосподарств, фінансових ринків, банківської системи та страхування |
ПР05 Володіти методичним інструментарієм діагностики стану фінансових систем (державні фінанси, у т.ч. бюджетна та податкова системи, фінанси суб’єктів господарювання, фінанси домогосподарств, фінансові ринки, банківська система та страхування) |
ПР06 Застосовувати відповідні економіко-математичні методи та моделі для вирішення фінансових задач |
ПР07 Розуміти принципи, методи та інструменти державного та ринкового регулювання діяльності в сфері фінансів, банківської справи та страхування |
ПР08 Застосовувати спеціалізовані інформаційні системи, сучасні фінансові технології та програмні продукти |
ПР09 Формувати і аналізувати фінансову звітність та правильно інтерпретувати отриману інформацію |
ПР10 Ідентифікувати джерела та розуміти методологію визначення і методи отримання економічних даних, збирати та аналізувати необхідну фінансову інформацію, розраховувати показники, що характеризують стан фінансових систем |
ПР11 Володіти методичним інструментарієм здійснення контрольних функцій у сфері фінансів, банківської справи та страхування. |
ПР12 Використовувати професійну аргументацію для донесення інформації, ідей, проблем та способів їх вирішення до фахівців і нефахівців у фінансовій сфері діяльності |
ПР13 Володіти загальнонауковими та спеціальними методами дослідження фінансових процесів |
ПР14 Вміти абстрактно мислити, застосовувати аналіз та синтез для виявлення ключових характеристик фінансових систем, а також особливостей поведінки їх суб’єктів |
ПР15 Спілкуватись в усній та письмовій формі іноземною мовою у професійній діяльності |
ПР16 Застосовувати набуті теоретичні знання для розв’язання практичних завдань та змістовно інтерпретувати отримані результати |
ПР17 Визначати та планувати можливості особистого професійного розвитку |
ПР18 Демонструвати базові навички креативного та критичного мислення у дослідженнях та професійному спілкуванні |
ПР19 Виявляти навички самостійної роботи, гнучкого мислення, відкритості до нових знань |
ПР20 Виконувати функціональні обов’язки в групі, пропонувати обґрунтовані фінансові рішення |
ПР21 Розуміти вимоги до діяльності за спеціальністю, зумовлені необхідністю забезпечення сталого розвитку України, її зміцнення як демократичної, соціальної, правової держави |
ПР22 Знати свої права і обов’язки як члена суспільства, розуміти цінності вільного демократичного суспільства, верховенства права, прав і свобод людини і громадянина в Україні |
ПР23 Визначати досягнення і ідентифікувати цінності суспільства на основі розуміння місця предметної області у загальній системі знань, використовувати різні види та форми рухової активності для ведення здорового способу життя |
ПР24 Вміння адаптуватися та приймати рішення щодо стратегічного розвитку бізнесу та його безпеки |
ПР25 Вміти застосовувати механізм фінансового регулювання ринку праці |
ПР26 Вміти критично осмислювати концептуальні основи інвестування й узагальнення засад і закономірностей функціонування та розвитку інвестиційної діяльності суб’єктів господарювання |
ПР27 Ідентифікувати ризики, загрози та небезпеки у діяльності суб’єктів підприємництва й розробляти відповідні системи їх фінансово-економічної безпеки |
ПР28 Застосовувати нормативну документацію в безпеці банківської діяльності |
Додаткові програмні результати навчання, які визначені за освітньою програмою: |
Кадрове забезпечення: Науково-педагогічні працівники, залучені до реалізації освітньо-професійної програми, є співробітниками університету, відповідальні за курси мають науковий ступінь і вчене звання або підтверджений рівень наукової і професійної підготовки.
Науково-педагогічні працівники, що забезпечують освітньо-професійну програму:
– мають наукові ступені за спеціальністю та підтверджений рівень наукової і професійної підготовки;
– за кваліфікацією відповідають профілю і напряму дисциплін, що викладаються;
– мають необхідний стаж педагогічної та досвід практичної роботи;
-здійснення моніторингу та періодичного перегляду освітніх програм;
- відбувається щорічне оцінювання здобувачів вищої освіти, науково-педагогічних і педагогічних працівників закладів вищої освіти та регулярне оприлюднення результатів таких оцінювань на офіційному веб-сайті закладу вищої освіти, на інформаційних стендах та в будь-який інший спосіб;
- забезпечення підвищення кваліфікації педагогічних, наукових і науково-педагогічних працівників;
- забезпечення наявності необхідних ресурсів для організації освітнього процесу, у тому числі самостійної роботи здобувачів освіти, за кожною освітньою програмою;
- забезпечення ефективної системи запобігання та виявлення академічного плагіату у наукових працях працівників закладів вищої освіти і здобувачів вищої освіти.
Підготовку фахівців здійснює кафедра фінансів, банківської справи та страхування.
У процесі організації навчального процесу залучаються професіонали з досвідом управлінської, фахової роботи.
Матеріально-технічне забезпечення: У навчальному процесі використовуються навчальні аудиторії, комп’ютерні лабораторії, конференц-зал, тренінг центр, бібліотека, фонд якої сформовано відповідно до потреб освітнього процесу. До послуг студентів і викладачів є також читальний зал на 80 місць, абонемент та копіювальна техніка. Є доступ до мережі Інтернет, функціонує безкоштовний Wi-Fi. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць в гуртожитках відповідає вимогам.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: На офіційному веб-сайті https://zp.edu.ua/ є інформація про освітні програми, навчальну, наукову і виховну діяльність, структурні підрозділи, правила прийому, контакти. Матеріали навчально-методичного забезпечення освітньо-професійної програми викладені в інституційному репозитарії бібліотеки НУ «Запорізька політехніка»: http://eir.zp.edu.ua/. Читальний зал забезпечений бездротовим доступом до мережі Інтернет. Усі ресурси бібліотеки доступні через сайт університету: http://library.zp.edu.ua/ Вільний доступ через сайт НУ «Запорізька політехніка» до баз даних періодичних фахових наукових видань
Матеріально-технічне забезпечення: У навчальному процесі використовуються навчальні аудиторії, комп’ютерні лабораторії, конференц-зал, тренінг центр, бібліотека, фонд якої сформовано відповідно до потреб освітнього процесу. До послуг студентів і викладачів є також читальний зал на 80 місць, абонемент та копіювальна техніка. Є доступ до мережі Інтернет, функціонує безкоштовний Wi-Fi. Наявна вся необхідна соціально-побутова інфраструктура, кількість місць в гуртожитках відповідає вимогам.
Інформаційне та навчально-методичне забезпечення: На офіційному веб-сайті https://zp.edu.ua/ є інформація про освітні програми, навчальну, наукову і виховну діяльність, структурні підрозділи, правила прийому, контакти. Матеріали навчально-методичного забезпечення освітньо-професійної програми викладені в інституційному репозитарії бібліотеки НУ «Запорізька політехніка»: http://eir.zp.edu.ua/. Читальний зал забезпечений бездротовим доступом до мережі Інтернет. Усі ресурси бібліотеки доступні через сайт університету: http://library.zp.edu.ua/ Вільний доступ через сайт НУ «Запорізька політехніка» до баз даних періодичних фахових наукових видань
Національна кредитна мобільність: Відповідно до укладених угод НУ «Запорізька політехніка»
Міжнародна кредитна мобільність: Відповідно до укладених угод НУ «Запорізька політехніка» та угод (Еразмус+ К1).
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Відповідно до вимог чинного законодавства.
Міжнародна кредитна мобільність: Відповідно до укладених угод НУ «Запорізька політехніка» та угод (Еразмус+ К1).
Навчання іноземних здобувачів вищої освіти: Відповідно до вимог чинного законодавства.
Форми атестації здобувачів вищої освіти: Атестація випускників освітньо-професійної програми «Фінансово-економічна безпека» спеціальності 072 «Фінанси, банківська справа та страхування» проводиться у формі атестаційного екзамену та завершується видачею документу встановленого зразка про присудження йому ступеня бакалавра із присвоєнням кваліфікації: «Бакалавр з фінансів, банківської справи та страхування».
Атестація здійснюється відкрито і публічно.
Вимоги до кваліфікаційної роботи:
Вимоги до кваліфікаційної роботи: